• بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بروز خودرو اخبار خودرو ایران و جهان
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی قیمت
انقلابی در طراحی هواپیماها؛ بال‌های بلندتر و مدل‌های Flying-V در راهند!

انقلابی در طراحی هواپیماها؛ بال‌های بلندتر و مدل‌های Flying-V در راهند!

اسفند ۴, ۱۴۰۳
در قیمت
0 0
0
0
اشتراک گذاری ها
0
بازدیدها
اشتراک گذاری در فیسبوکاشتراک گذاری در توییتر


ظاهر هواپیماهای مسافربری برای دهه‌ها تغییر چندانی نداشته است. برای مثال، بوئینگ ۷۳۷ که اولین مدل آن در سال ۱۹۶۷ معرفی شد، هنوز هم در جدیدترین نسخه‌اش (۷۳۷ مکس) به همان شکل کلی باقی مانده است. اما به نظر می‌رسد این روند در حال تغییر است، چرا که تولیدکنندگان در حال بررسی نوآوری‌هایی هستند که می‌توانند آینده‌ی هوانوردی را متحول کنند.

اکستریم VX اکستریم VX

چرا تغییر در طراحی هواپیما ضروری است؟

صنعت هوانوردی تحت فشار است تا انتشار کربن را کاهش دهد. هواپیماها ۲.۵٪ از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند و تأثیر آن‌ها بر گرمایش جهانی ۴٪ است. در حالی که سوخت‌های پایدار (SAF) هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند، باتری‌ها به اندازه‌ی کافی چگال نیستند و هیدروژن هنوز به پیشرفت اساسی دست نیافته است، تولیدکنندگان به دنبال بهینه‌سازی مصرف سوخت هستند. این تغییرات می‌تواند نه‌تنها هزینه‌ی سفرهای هوایی را کاهش دهد، بلکه به شرکت‌ها فرصتی دهد تا سیاست‌گذاران را نیز راضی نگه دارند.

بوئینگ و پروژه‌ی بال‌های فوق باریک

بوئینگ که پس از بحران مدل ۷۳۷ مکس تحت فشار است، به دنبال یک طراحی انقلابی است. این شرکت با همکاری ناسا، پروژه‌ی بال‌های باریک و بلند با تکیه‌گاه (“transonic truss-braced wing”) را توسعه می‌دهد. در این طراحی، یک بال باریک و بلند به کمک یک تکیه‌گاه (truss) تقویت می‌شود و می‌تواند در نزدیکی سرعت صوت پرواز کند.

آزمایش‌های اولیه نشان داده که این طراحی باعث کاهش ۹٪ مصرف سوخت می‌شود. بوئینگ امیدوار است که با ترکیب این فناوری با سایر نوآوری‌ها، این کاهش را به ۳۰٪ برساند. اولین نمونه‌ی آزمایشی این مدل قرار است در سال ۲۰۲۸ پرواز کند و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، هواپیمای نهایی بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ وارد خدمت خواهد شد.

ایرباس و تمرکز روی فناوری بال‌ها

در کارخانه‌ای در بریستول انگلستان که در گذشته بمب‌افکن‌های جنگ جهانی دوم را تولید می‌کرد، ایرباس در حال توسعه‌ی نسل جدید بال‌ها است. سو پارتریج، مدیر بخش هوانوردی تجاری ایرباس در بریتانیا، اعلام کرده که “فیزیک به ما می‌گوید که بال‌ها باید بلندتر و باریک‌تر باشند تا بتوانند با نیروی کمتر، لیفت بیشتری ایجاد کنند.”

علاوه بر این، ایرباس در حال بررسی طراحی‌های رادیکالی مانند “بدنه‌ی یکپارچه با بال” است که در آن بدنه‌ی هواپیما بخشی از سطح بالابرنده می‌شود. این طراحی نه‌تنها می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد، بلکه پایداری بیشتری را در طول پرواز فراهم می‌کند.

 

استارتاپ JetZero و مدل Flying-V

استارتاپ آمریکایی JetZero مدعی است که طراحی “بدنه‌ی یکپارچه با بال” می‌تواند مصرف سوخت را به نصف کاهش دهد. دانشگاه صنعتی دلفت هلند نیز نمونه‌ای از هواپیمای Flying-V را توسعه داده است که در آن، بدنه و بال‌ها کاملاً در هم ادغام شده‌اند.

این طراحی می‌تواند برای پروازهای طولانی‌تر مناسب باشد، اما چالش‌هایی نیز دارد. یکی از مشکلات این است که مسافران در یک فضای وسیع‌تر پراکنده خواهند شد و بسیاری از آن‌ها به پنجره دسترسی نخواهند داشت. همچنین، مسافرانی که در لبه‌های این هواپیما قرار دارند، ممکن است حرکات شدیدی را هنگام چرخش احساس کنند.

بازگشت پروانه‌های بدون پوشش در موتورهای آینده؟

علاوه بر تغییرات در طراحی بدنه، موتورهای جدید نیز در حال توسعه هستند. یکی از مهم‌ترین تغییرات، بازگشت پروانه‌های بدون پوشش است. این طراحی، که به حذف “ناسل” (پوشش موتور) می‌پردازد، اجازه می‌دهد که فن‌های بزرگ‌تر با نیروی پیشران بیشتر کار کنند.

قیمت هود

کنسرسیوم CFM، که حاصل همکاری GE آمریکا و Safran فرانسه است، مدل جدیدی از این موتور با نام “RISE” را معرفی کرده که می‌تواند مصرف سوخت و انتشار کربن را ۲۰٪ کاهش دهد. در حالی که نسخه‌ی مشابه این طراحی در دهه‌ی ۱۹۸۰ به دلیل تولید صدای زیاد کنار گذاشته شد، CFM ادعا می‌کند که این مشکل را برطرف کرده است.

الهام از طبیعت؛ درس‌هایی از پرندگان

طراحان هوانوردی همواره از طبیعت الهام گرفته‌اند. بال‌های پرندگان که در طول میلیون‌ها سال تکامل یافته‌اند، الهام‌بخش طراحی “وینگلت”‌ها (نوک‌های منحنی بال‌ها) در دهه‌ی ۱۹۷۰ بودند. ایرباس اکنون در حال آزمایش حسگرهای جریان هوا در قسمت جلوی هواپیما است تا همانند پرندگان، در هنگام آشفتگی‌های جوی، تنظیمات خودکار برای حفظ پایداری انجام دهد.

آیا هواپیماهای آینده کاملاً متفاوت خواهند بود؟

آخرین هواپیمای مسافربری که طراحی کاملاً متفاوتی داشت، هواپیمای مافوق صوت کنکورد بود که در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد. شرکت Boom Supersonic در حال توسعه‌ی یک جایگزین مدرن برای کنکورد است، اما این مدل تنها برای پروازهای لوکس طراحی شده است.

اما در آینده‌ی نه‌چندان دور، ممکن است بوئینگ و ایرباس مسیرهای طراحی کاملاً متفاوتی را در پیش بگیرند. اگر این اتفاق بیفتد، مسافران ممکن است برای اولین بار به شکل ظاهری هواپیماهای خود توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به قول یکی از تحلیل‌گران صنعت هوانوردی:

تا به حال پیش نیامده که مردم به یک هواپیما نگاه کنند و بگویند: ‘این کاملاً متفاوت است’، اما شاید این اتفاق به زودی رخ دهد!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای



منبع www.pedal.ir

مطالب مرتبط

  • نگاهی کوتاه به تاریخچه طراحی خودرو، قدم در مسیر مُد و تکنولوژی

    تاریخچه طراحی و صنعت خودرو در طول یک قرن گذشته سرگذشتی بسیار جذاب داشته‌است. تاریخچه‌ای…

  • نسل بعدی MG3 با طراحی زیبا و چراغ‌های عقب جدید در راه است

    گروه بین الملل: MG اوایل تابستان امسال با خودروی الکتریکی سایبرستر دست به کار شد. …

  • امکان خرید و فروش خودروهای کارکرده و نو BMW و MINI در سایت BMWland.ir

    پرشیا خودرو امکان خرید و فروش خودروهای کارکرده و نو ب ام و و مینی…

اشتراک گذاریتوئیت
نفیس24
پست قبلی

بحث‌برانگیزترین طراحی‌های خودروی تاریخ، از موستانگ فاکس بادی تا بی‌ام‌و XM

پست‌ بعدی

دریافت گواهینامه اهتمام به کیفیت کرمان موتور در هجدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران

مرتبط پست ها

سرعت نهایی و شتاب در فرمول یک
قیمت

سرعت نهایی و شتاب در فرمول یک

تیر ۲۱, ۱۴۰۴
ترمزهای کاسه ای کامیون ها
قیمت

ترمزهای کاسه ای کامیون ها

تیر ۲۱, ۱۴۰۴
میتسوکا ویوت، وقتی تویوتا یاریس ظاهر جگوار قدیمی به خود می‌گیرد!
قیمت

میتسوکا ویوت، وقتی تویوتا یاریس ظاهر جگوار قدیمی به خود می‌گیرد!

تیر ۲۱, ۱۴۰۴
کاهش فروش جهانی مرسدس بنز به خاطر تعرفه‌های دولت ترامپ
قیمت

کاهش فروش جهانی مرسدس بنز به خاطر تعرفه‌های دولت ترامپ

تیر ۲۱, ۱۴۰۴
معرفی مدل‌های برقی جدید ام‌جی IM 5 و IM 6 در اروپا برای رقابت مستقیم با تسلا
قیمت

معرفی مدل‌های برقی جدید ام‌جی IM 5 و IM 6 در اروپا برای رقابت مستقیم با تسلا

تیر ۲۰, ۱۴۰۴
وویا پشن سدان؛ مشخصات و قیمت وارداتی سروش موتور
قیمت

وویا پشن سدان؛ مشخصات و قیمت وارداتی سروش موتور

تیر ۲۰, ۱۴۰۴
سیستم تعلیق بادی کامیون ها
قیمت

سیستم تعلیق بادی کامیون ها

تیر ۲۰, ۱۴۰۴
حمایت ایران خودرو
قیمت

حمایت ایران خودرو

تیر ۲۰, ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشکبان نمایندگی آبسال کرج

تست رانندگی

نقد و بررسی

اهمیت وسایل نگه‌داری گربه

مهر ۳, ۱۴۰۳
اصلاح

عملکرد فورد موستانگ GT 2021

اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲
تست رانندگی

مسابقه بکشید! آئودی SQ7 در مقابل پورشه پانامرا

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۲
اخبار

صرفه جویی در چرخ عقب: آئودی R8 RWS 2018 قیمت 141,250 دلار

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲

برچسب ها

آخرین از است اعلام الکتریکی ام ایران این با بازار برای برقی به تسلا تولید تومان جدول جدید خودرو خودروهای خودروی در را رونمایی سال شاهین شد شرایط شود عرضه عکس فروش قیمت مدل معرفی موتور می میلیون نمایشگاه های وارداتی پژو چیست کرد یک

بایگانی

صفحات پر بازدید

شرکت خدمات سئو
پایه نازل مه پاش

نمایندگی آبسال کرج
سلامت بلاگ

دسته بندی ها

  • آگهی
  • اخبار
  • اصلاح
  • تست رانندگی
  • دسته‌بندی نشده
  • قیمت
  • مقالات
  • نقد و بررسی
  • ویدیو

پیوندهای سایت

  • ورود
  • Entries feed
  • Comments feed
  • وردپرس

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید