[ad_1]
گاهی اوقات رانندگان متوجه بوی شبیه بوی لاستیک سوخته در خودرو میشوند اما دلیل ایجاد این بو چیست؟
رانندگی میتواند امری استرسزا باشد. شما باید بهطور مداوم مراقب عابران پیاده، شرایط آبوهوا و جاده و خطرات گوناگون پیش رو باشید. صداها و یا بوهای عجیبی که گاهی اوقات به مشام میرسند هم میتوانند استرس رانندگی را بیشتر کنند. هزینه تعمیر خودرو در سالهای اخیر بسیار افزایش یافته اما تشخیص بوهای عجیبی که از خودرو ساتع میشوند شاید بتوانند به شما در تخمین هزینههای تعمیر خودرو کمک کنند. در طول این سالها ما با انواع و اقسام مشکلات وسایل نقلیه، از تسمه تایم خراب گرفته تا گیربکس از کار افتاده مواجه بودهایم و حالا میخواهیم به منشأ بوی لاستیک سوخته در خودرو بپردازیم. ماندن در جاده و نگاه کردن به موتور خودرویی که روشن نمیشود استرس و نگرانی زیادی به مالک تحمیل میکند. همین موضوع درباره زمانی که بوی لاستیک سوخته به مشام میرسد هم صدق میکند. درصورتیکه متوجه چنین بویی شدید باید خودرو را در نقطهای ایمن پارک کرده و به دنبال یافتن ریشه آن باشید. برخی از دلایل ایجاد این بو چندان مهم نیستند اما برخی دیگر بسیار خطرناک هستند و باید در اسرع وقت آنها را برطرف کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
دلایل وجود بوی لاستیک سوخته در خودرو
شل یا سفت بودن تسمه و پولی خراب
درصورتیکه بوی لاستیک سوخته را استشمام کردید سریعاً تسمهها و پولیهای جلوی خودرو را بررسی کنید. زمانی که موتور خودرو خاموش است میزان شل یا سفت بودن تسمهها را بررسی نمایید چراکه اگر تسمهها بیش از حد شل باشند با پولیها برخورد کرده و باعث ایجاد بو خواهند شد. همچنین تسمههای بسیار سفت نیز باعث خرابی بلبرینگها میشوند.
کاتالیزور جدید یا معیوب
سیستم اگزوز خودرو شاید دلیل وجود بوی لاستیک سوخته باشد. این امر میتواند نشانه سوخت خام زیاد در اگزوز و یا نصب نادرست کاتالیزور باشد بنابراین اگر به تازگی این قطعه را روی خودرو نصب کردهاید حتماً آن را بررسی کنید. بهطور مشابه، کاتالیزور خراب نیز میتواند بوی شبیه تخممرغ گندیده یا پلاستیک سوخته ایجاد نماید. گاهی اوقات خرابی قطعه موردبحث باعث روشن شدن چراغ چک خواهد شد اما همیشه اینگونه نیست. کاتالیزورها دارای فلزاتی همچون پلاتینیم، پالادیوم و رودیم هستند و قیمت بالایی دارند. به همین خاطر شاید گاهی اوقات قید خرید کاتالیزور جدید را بزنید که البته امری غیرقانونی است. نشتی سیستم اگزوز نیز میتواند باعث ایجاد بوهای عجیب در کابین شود که بسیار خطرناک و مرگبار خواهد بود.
مشکلات سیستم ترمز
معمولاً بوی لاستیک سوخته در خودرو نشانه فرا رسیدن زمان سرویس یا تعویض قطعات ترمز است. اگر در جای امنی خودرو را پارک کردهاید حتماً هر چرخ خودرو را از نزدیک بررسی نمایید تا ببینید منشأ بو کجاست. بوی سوختن ترمزها میتواند نشانهای از عدم تنظیم ترمزدستی، کالیپر گیر کرده، گردوغبار زیاد روی ترمز و یا لنتهای مستهلک شده باشد. تعویض لنت ترمز کار نسبتاً سادهای است اما مشکلات جدی همچون نشتی روغن ترمز و یا داغ کردن ترمز را باید در اسرع وقت نزد یک مکانیک خبره برطرف کرد.
نشتی روغن یا مایع خنککننده
بینی انسان دستگاه تشخیص بیعیبی نیست مخصوصاً زمانی که استرس ناشی از تصور آتشسوزی خودرو نیز با آن آمیخته شود این حس دقت کمتری خواهد داشت. گاهی اوقات ایجاد بوی لاستیک سوخته در خودرو میتواند ناشی از نشتی روغن از درب سوپاپ و تماس آن با منیفولد اگزوز بسیار داغ باشد. سوختن روغن رینگ پیستون نیز میتواند بوی شبیه لاستیک سوخته را ایجاد کند. از طرف دیگر مایع خنککنندهای که از واشر سر سیلندر معیوب یا مخزن رادیاتور و یا بخشهای دیگر نشتی پیدا میکند هم بوی شیرین و شبیه شربت ایجاد خواهد کرد و شاید برخی افراد آن را با بوی لاستیک سوخته اشتباه بگیرند مخصوصاً اگر مایع خنککننده روی قطعات داغ اگزوز بریزد.
اتصال سیمکشی خودرو
یکی دیگر از منابع خطرناک ایجاد بوی یاد شده میتواند آتشسوزی سیمکشی باشد. سیمکشی خودرو اگر تحتفشار زیادی قرار گرفته و یا مشکلی در قطعات مرتبط با آن وجود داشته باشد منجر به اتصال کوتاه و آتشسوزی خواهد شد. تشخیص منشأ آسیب در سیمکشی امر سختی است و اکثر خودروهای مدرن دارای ویژگیهای ایمن به منظور جلوگیری از آتشسوزی هستند؛ اما اگر بوی لاستیک سوخته در خودرو وجود دارد بهتر است سیمکشی نزدیک قطعاتی همچون منیفولد اگزوز را بررسی کنید. در پایان جهت اطمینان خاطر بیشتر میتوان یک آتشخاموشکن کوچک را برای خودرو خریداری کرد.
[ad_2]
منبع www.pedal.ir