[ad_1]
با انجام اقدامات سادهای که در اینجا خواهیم گفت، میتوانید مصرف سوخت خودروی خود را به میزان قابلتوجهی کاهش دهید.
در این نوشتار میخوانید
خودروهای ایرانی که بخش بزرگی از بازار خودروی کشورمان را در اختیار دارند، همگی از پیشرانههای قدیمی استفاده میکنند که در قیاس با نمونههای مدرن جهانی بازدهی پایین و مصرف سوخت بالایی دارند. بااینحال، با توجه به نکات سادهای، میتوان مصرف سوخت همین خودروها را هم کاهش داد؛ بنابراین، آگر میخواهید هزینه بنزین کمتری پرداخت کنید، این پنج عادت غلط را کنار بگذارید.
عدم انجام سرویسهای دورهای
یکی از مهمترین عوامل که در مصرف سوخت خودرو تأثیر بزرگی دارد همین مورد است. با انجام سرویسهای دورهای و تعمیر و نگهداری درست، میتوانید مصرف سوخت را کاهش دهید. حتی تنظیم باد تایرها میتواند مصرف بنزین را تا سه درصد کمتر کند. همچنین کم یا زیاد بودن باد تایرها عمر لاستیکها را هم کاهش میدهد. مورد بعدی عدم تعویض بهموقع روغن است که باعث افزایش اصطکاک موتور و درنتیجه افزایش مصرف بنزین میشود. کثیفی و گرفتگی فیلتر روغن هم همین مشکل را به دنبال خواهد داشت. شمعهای فرسوده نیز میتوانند مصرف سوخت را تا ۳۰ درصد افزایش دهند که باعث میشود سالانه صدها هزار تومان بیشتر از چیزی که باید هزینه سوخت بپردازید؛ بنابراین، حتماً به برنامه تعمیر و نگهداری و سرویسهای دورهای خودروی خود که در دفترچه راهنما ذکر میشود توجه کنید.
حمل اشیاء اضافی
طبق مطالعات، به ازای هر ۵۰ کیلوگرم وزن اضافی، حدود یک تا دو درصد به مصرف سوخت خودرو اضافه میشود و تأثیر این موضوع روی خودروهای کوچکتر معمولاً بیشتر از خودروهای بزرگتر خواهد بود. شاید این افزایش خیلی زیاد به نظر نرسد اما وزن اضافی خیلی آسان میتواند به خودرو افزوده شود. بهعنوانمثال، ۲۵ کیلوگرم برای ابزارهای غیرضروری که در صندوقعقب میگذارید، ۲۰ کیلوگرم برای قطعات خراب تعویضی که در صندوقعقب انداختهاید، ۵ کیلوگرم برای بطریهای آب بیاستفاده و… همه این چیزها بهمرور جمع میشوند و نهایتاً ممکن است از وزن اضافی غیرضروری که در خودرو حمل میکنید شگفتزده شوید. این یعنی اساساً هر بار که با خودرو رانندگی میکنید، در حال حمل یک سرنشین نامرئی هستید. یک دنا پلاس با پیشرانه EF7 تنفس طبیعی با میانگین پیمایش سالانه ۲۰ هزار کیلومتر، در هرسال حدود ۴ میلیون تومان هزینه بنزین خواهد داشت و اگر فقط صد کیلوگرم بار اضافه غیرضروری با خودرو حمل کنید، این رقم میتواند تا ۵۰۰ هزار تومان بیشتر شود. هرچند شاید این رقم چندان زیاد به نظر نرسد ولی در نظر گرفتن همین موضوع میتواند در طول عمر یک خودرو میلیونها تومان در هزینه سوخت صرفهجویی کند.
اشتباه گرفتن چراغ راهنمایی با پیست درگ
رانندگی تهاجمی بهطورکلی مصرف سوخت را افزایش میدهد اما تیکآف کردن بهمحض سبز شدن چراغ راهنمایی یکی از موارد مهم ازایندست محسوب میشود. با تخته کردن پدال گاز هنگام سبز شدن چراغ نهتنها مصرف سوخت را بسیار افزایش خواهید داد بلکه به پیشرانه، گیربکس و لاستیکها فشار اضافی وارد خواهید کرد. ما میدانیم که خودروی شما در کمتر از ۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد، نیازی نیست پس از توقف پشت هر چراغ این موضوع را اثبات کنید. شتاب گیری سریع، ترمز گیری سریع و حرکت با سرعتهای زیاد میتواند مصرف سوخت را در بزرگراهها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهد که این رقم در ترافیک شهری میتواند به ۴۰ درصد هم برسد؛ بنابراین، سرعت خود را بهتدریج افزایش و بهتدریج کاهش دهید و همیشه با سرعت مجاز رانندگی کنید زیرا اکثر خودروها در سرعتهای زیر ۸۰ کیلومتر بر ساعت کمترین مصرف سوخت را دارند.
گرم نکردن خودرو
هنگامیکه اول صبح استارت میزنید میگذارید خودرو تا پنج دقیقه در حالت درجا کار کند؟ این کار کاملاً اشتباه است ولی کوبیدن پا روی پدال گاز در همان لحظهای که خودرو را روشن میکنید هم درست نیست. توصیه میشود پس از روشن کردن موتور، تا زمانی که کمربند ایمنی را میبندید بگذارید موتور در حالت درجا کار کند. این کار باعث میشود روغن بهطور کامل در موتور به چرخش درآید و بنابراین، حرکت را بدون اصطکاک اضافی آغاز خواهید کرد. علاوه بر این، پیشرانهٔ خودرو برای اینکه بهترین مصرف سوخت را داشته باشد، باید به دمای مشخصی برسد که در حالت ایدهآل بین ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتیگراد است. بهترین راه برای رساندن تدریجی این موتور به دمای مذکور، به حرکت درآوردن خودرو است و پس از پنج دقیقه رانندگی معمولی، از هر لیتر بنزین بیشترین بهره را خواهید برد. به همین دلیل، ترددهای کوتاه باعث افزایش مصرف سوخت میشود. بهعنوانمثال، پیمودن ۸۰ کیلومتر بهطور مداوم در یک ساعت، سوخت بسیار کمتری نسبت به پیمودن همین مسافت به شکل ۴۰ مرتبهٔ دو کیلومتری مصرف میکند؛ بنابراین، بهتر است برای مسافتهای کوتاه از خودرو استفاده نکنید تا موتور بتواند همیشه در دمای ایدهآل کار کند.
برهم زدن آیرودینامیک خودرو
خودروهای امروزی در تونلهای باد طراحی میشوند و فرم بدنهٔ آنها بهگونهای شکل میگیرد که کمترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد و از این طریق مصرف سوخت کمتر شود. حال اگر مالک تغییراتی در بدنه خودروی خود ایجاد کند، شرایط آیرودینامیکی خودرو را برهم خواهد زد که این میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. مهمترین مورد در این رابطه استفاده از باربند است که میتواند در سرعتهای بالا مصرف را تا ۲۰ درصد افزایش دهد؛ بنابراین، اگر از باربند استفاده نمیکنید حتماً آن را از روی خودرو باز کنید. همچنین ایجاد تغییرات غیراصولی در خودرو مثل استفاده از رینگ و لاستیک بیشازحد پهن، کاهش یا افزایش بیشازحد ارتفاع خودرو و تغییرات غیراصولی در طراحی سپرها میتواند خودرو را از شرایط استاندارد آیرودینامیکی خارج کرده و باعث افزایش مصرف سوخت شود.
[ad_2]
منبع www.pedal.ir