[ad_1]
در مقاله پیش رو به بررسی شرایط و قطعات تحت پوشش گارانتی خودروهای سایپا پرداخته و همچنین موارد ابطال گارانتی را خدمت شما عزیزان ذکر خواهیم کرد.
شرکتهای خودروسازی داخلی و خارجی کلیه محصولات تولیدی خود را بر اساس قوانین و مقررات موجود گارانتی میکنند و در برابر کیفیت خودروها مسئول هستند. اگرچه مدتزمان معمول گارانتی خودروها ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر است اما برخی شرکتها گارانتی ۵ و حتی ۷ ساله ارائه میکنند و از آن به عنوان شگرد تبلیغاتی بهره میبرند. پیش از این به بررسی شرایط گارانتی خودروهای ایرانخودرو پرداختیم و حالا نوبت به بررسی گارانتی خودروهای سایپا میرسد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
گارانتی خودروهای سایپا
خودروهای تولیدی سایپا مطابق زمان ۳ سال و مسافت ۶۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) به شرط انجام به موقع سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سرویسهای ادواری، مطابق شرایط درج شده در این مقاله توسط شرکت سایپا یدک گارانتی میشوند.
سرویس اولیه و ثانویه
مطابق بخشنامه جدید ابلاغی، الزاماً میبایست سرویس اولیه خودرو ظرف مدت ۵ ماه پس از تحویل خودرو و مسافت طی شده حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر انجام شود. درصورتیکه در محدوده زمانی یاد شده مالک خودرو به نمایندگیهای مجاز سایپا مراجعه نکند و همچنین عدم پیمایش حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر در بازه زمانی ۵ ماهه باشد گارانتی خودرو بهصورت کامل ابطال میگردد. همچنین انجام سرویس ثانویه ظرف مدت شش ماه و مسافت طی شده ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) برای خودروهایی که تعویض روغنموتور، فیلتر روغن و هوا برای آنها در سرویس اولیه صورت نگرفته باشد الزامی بوده و عدم مراجعه به نمایندگیهای مجاز در محدوده زمانی و مسافتی مذکور منجر به ابطال کامل گارانتی خودرو میگردد.
- تبصره ۱: در سرویس اولیه انجام عملیات و بازدیدهای موردنظر بهصورت رایگان بوده و در صورت پیمایش به میزان لازم، تعویض روغنموتور، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) با هزینه مشتری انجام خواهد شد.
- تبصره ۲: درصورتیکه در زمان سرویس اولیه پیمایش خودرو بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر باشد، سرویس اولیه و ثانویه بهصورت همزمان انجام شده و مصرفکننده ملزم به مراجعه بعدی برای سرویس ثانویه نخواهد بود.
- تبصره ۳: در سرویس ثانویه هزینه تعویض روغنموتور، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) به عهده مشتری است.
سرویسهای ادواری
انجام سرویسهای دورهای مطابق با شرایط اعلامی شرکت سازنده الزامی بوده و عدم انجام آنها در شبکه نمایندگیهای مجاز سایپا منجر به ابطال گارانتی قطعات و مجموعههای مرتبط خودرو میگردد.
- تبصره ۱: اجرت انجام سرویسهای ادواری و هزینه مواد مصرفی مورد استفاده در این سرویسها بر عهده مشتری است. خدماتی که هزینه آنها بر عهده بسته خدمت (کارت طلایی) خواهد بود، نیازی به پرداخت وجه از طرف مشتری نیست.
نکته: با توجه به اینکه کلیه اطلاعات خودرو و خدمات آن بهصورت مکانیزه در سیستمهای گروه خودروسازی سایپا و نمایندگان آن در سراسر کشور ثبت شده است، مشتریان محترم بدون نیاز به کارت خدمات خودرو (کارت گارانتی) میتوانند از خدمات مرتبط بهرهمند گردند.
استثنائات گارانتی خودروهای سایپا
موارد زیر خارج از تعهدات گارانتی سایپا خواهد بود:
- تعمیرات ناشی از فرسودگی متداول خودرو (منظور از فرسودگی متداول، خرابیهای ناشی از عدم انجام تعمیرات و نگهداری مناسب، عدم انجام بازدیدهای ادواری، فرسودگی لاستیک و مواردی نظیر لامپ و فیوز است)
- هزینههای مربوطه به عملیات سرویس و نگهداری خودرو، تنظیمات رایج و سرویسهای ادواری
- هرگونه صدمات ناشی از عوامل که مرتبط با ساختار خودرو نباشد شامل تصادفات، سنگ خوردگی، خراش، سرقت، آتشسوزی و بلایای طبیعی و غیرمترقبه، جنگ، اغتشاش و آشوب.
- انجام تغییرات در شرایط استاندارد خودرو نظیر تغییر ارتفاع خودرو به هر شکل، استفاده از رینگ و تایر با سایز غیراستاندارد، دوگانهسوز کردن خودرو در خارج از خطوط تولیدی سایپا
- اقلام گارانتی در خودرو شامل کلیه اجزا، قطعات و مجموعههای خودرو بهجز قطعات و مواد مصرفی و استهلاکی است.
- اقلام استهلاکی توسط کارشناس فنی شرکت سایپا یدک تعیین میگردد.
لیست قطعات و مواد مصرفی در خودرو که مشمول گارانتی نیستند:
روغنها نظیر روغنموتور، جعبهدنده، ترمز |
مایعات نظیر مایع ضد یخ، مایع شیشه شوی |
فیلترها نظیر فیلتر بنزین، فیلتر هوا و فیلتر روغن |
مالکان خودروهای سایپا به این نکته دقت داشته باشند که نصب هرگونه آپشن صرفاً در شبکه نمایندگیهای مجاز شرکت سایپا و توسط کارشناسان مورد تائید صورت پذیرد. بدیهی است در غیر این صورت شرکت سایپا هیچگونه مسئولیتی در قبال تبعات ناشی از قطعات آپشن نصب شده در سایر مراکز غیرمجاز نداشته و هزینه خسارات احتمالی وارده بر عهده مشتری خواهد بود.
موارد نقض و ابطال گارانتی خودرو
تحت شرایط زیر گارانتی قطعات و مجموعههای مرتبط از درجه اعتبار ساقط گردیده و شرکت سایپا یدک هیچگونه تعهدی در خصوص گارانتی مجموعههای مرتبط در خودروی مشتری را نخواهد داشت:
- استفاده از قطعاتی که مورد تائید شرکت سایپا یدک نباشد.
- ایجاد تغییرات بر روی خودرو، بدون تائید و موافقت شرکت سایپا یدک
- عدم انجام سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سایر سرویسهای ادواری
- هرگونه تغییر در سیمکشی و مدارات الکتریکی خودرو (سوییچ قطع کن صفحه کیلومتر، تغییر به دلیل نصب دزدگیر و…)
- هرگونه عیب و نقص و خسارات مالی و جانی به مصرفکننده و اشخاص ثالث که به دلیل تعویض یا نصب قطعات در سیستمهای جانبی و یا دریافت خدمات خارج از شبکه خدمات پس از فروش سایپا یدک در طی دوره گارانتی ایجاد شود، مشمول گارانتی نبوده و هیچگونه حقی برای مصرفکننده و اشخاص ثالث در برابر شرکتهای سایپا و سایپا یدک ایجاد نمیکند.
- درصورتیکه هرکدام از قطعات مربوط به سیستم کیلومتر شمار دستکاری شود به گونهای که اختلاف پیمایش در سیستم خودرو رؤیت گردد. (ابطال کامل گارانتی خودرو)
- هرگونه تغییر در سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی خودرو مانند نصب دزدگیر، سیستمهای صوتی-تصویری، تغییر در سیمکشی که منجر به بروز ایراد در خودرو گردد.
- تعویض اتاق کامل در اثر تصادف شدید.
- تغییر، تعویض یا تغییرات ناصحیح، دستکاری و نصب نامناسب یا نصب هرگونه وسیله، قطعه یا متعلقات اضافی که توسط شرکت سایپا یدک تأمین نشده باشد منجر به خارج شدن قطعات، اجزا و موارد مرتبط از ضمانت میگردد.
- انجام هرگونه عملیات تعمیراتی، تعویض روغنموتور، تعویض روغن گیربکس یا سرویسهای دورهای خارج از عاملیتهای مجاز شرکت سایپا یدک منجر به خارج شدن قطعات و مجموعههای مرتبط از ضمانت میگردد.
- آینههای جانبی برخی محصولات سایپا برقی بوده و بدون نیاز به استفاده از نیروی دست قابلیت تا شدن دارند (تحت هیچ شرایطی برای باز و بسته کردن آینهها از نیروی دست استفاده نشود در غیر این صورت آینهها آسیب میبیند)
محدودیتهای گارانتی خودروهای سایپا
- خدمات گارانتی محدود به تعمیر و یا تعویض قطعه معیوب است که هزینه آن بر عهده شرکت سایپا یدک خواهد بود. همچنین تشخیص عیب قطعه و تصمیمگیری در خصوص تعمیر یا تعویض آن بر عهده شرکت سایپا یدک است.
- قطعات تعویض شده در دوره گارانتی خودرو متعلق به شرکت سایپا یدک هستند.
- تعمیر یا تعویض قطعات تحت عنوان گارانتی نمیتواند موجب تمدید دوره گارانتی خودرو گردد.
- لیست قطعاتی که به عنوان قطعات مصرفی و استهلاکی نبوده ولی عمر کارکرد آنها کمتر از مدتزمان معین در دوران ضمانت خودروست که برای اینگونه قطعات میبایست ضمانت کارکرد مطابق با زمان اعلامی در جدول ذیل لحاظ گردد:
صفحه کلاچ | باتری | ۱۲ ماه یا ۲۰ هزار کیلومتر | |
لنت ترمز | لامپ | تسمهها | ده هزار کیلومتر از تحویل خودرو |
تیغه برفپاککن | شمع موتور | ||
حسگر دوم اکسیژن | کربن کنیستر | کاتالیست کانورتور | ۱۸ ماه یا ۳۰ هزار کیلومتر |
لاستیک تایر و سیستم پخش خودرو ضمانت به عهده شرکت عرضهکننده خودرو است | ۲۴ ماه یا ۴۰ هزار کیلومتر |
نکته: تعویض قطعات مصرفی و قطعات استهلاکی چنانچه ناشی از عیب کیفی و مونتاژی موجود در هر یک از مجموعههای خودرو باشد بهصورت رایگان بوده و بر عهده عرضهکننده خودروست.
گارانتی رنگ خودرو
خودروهای تولیدی سایپا دارای ۳ سال گارانتی رنگ هستند و در صورت بروز تغییراتی در رنگ خودرو نظیر ریزش رنگ، دو رنگ شدن، پوسته شدن، مشتری میبایست با مراجعه به یکی از نمایندگیهای مجاز شرکت سایپا یدک، مراتب را سریعاً به اطلاع برساند.
- تبصره ۱: ریزش مواد شیمیایی و آسیبهای ایجاد شده در اثر نگهداری نامناسب خودرو، تحت پوشش گارانتی قرار نمیگیرند.
- تبصره ۲: زدودن چربی و یا تمیز کردن قطعات مکانیکی، زیر اتاق خودرو، قطعات لولادار، قطعات پلاستیکی بیرونی رنگ شده به کمک موادی که مورد تائید فنی نیستند یا وسایل شوینده با فشار توصیه نمیگردد.
[ad_2]
منبع www.pedal.ir