[ad_1]
خودروسازان داخلی نشان دادهاند که اگر به تکنولوژی ساخت یک بخش از خودرو نظیر پلتفرم، موتور یا بدنه دست پیدا کنند، به این راحتیها قید آن را نمیزنند و سالهای زیادی از آنها استفاده میکنند. با این حال، گذر زمان و پیشرفت رقبا به همراه ارتقای استانداردهای سازمانهای ناظر باعث میشود تا خودروسازان ایرانی هم کمی به فکر اصلاح و بهروزرسانی محصولات خود بیفتند.
در همین راستا شرکت ایران خودرو در اواخر سال ۱۴۰۱ از پروژه بهروزرسانی موتور EF7 رونمایی کرد و آن را با نام EFP یا EF plus در معرض دید کارشناسان و خبرنگاران قرار داد. تغییرات موتور EFP نسبت به موتور EF7 نسبتاً گسترده بوده و موجب ارتقای استاندارد آلایندگی و همچنین مصرف سوخت این پیشرانه شده است. در این مطلب به مهمترین تفاوتهای موتور EFP با موتور EF7 اشاره شده است. همچنین خودروهایی را که با این پیشرانه به بازار خواهند آمد، معرفی کردهایم.
فرق موتور EFP با موتور EF7 از نظر ظاهری
تفاوت موتور EFP با EF7 از نظر ظاهری خیلی زیاد نیست. اما اگر کمی دقت کنید، متوجه میشوید که حالا دیگر خبری از منیفولد هوای آلومینیومی نیست و مثل بسیاری از خودروهای دیگر، از منیفولد پلاستیکی مشکی رنگ در قسمت پشت سرسیلندر استفاده شده است. همچنین قالپاقهای روی میل سوپاپها که قبلا به صورت آلومینیومی بودند، حالا از نوع پلاستیکی مشکی رنگ هستند و روی آنها عبارت EF plus درج شده تا به طور واضحتر نشانگر وجود نسخه جدیدی از موتورهای ایرانی سری EF روی خودرو باشد.
فرق دیگر موتور EFP با نمونه قبلی، استفاده از سامانه خنککننده با سیستم هواگیری خودکار است که از منبع هواگیری جداگانه مانند موتورهای تیوفایو استفاده میکند. البته میدانیم که این مورد خیلی به خود موتور EF پلاس مربوط نمیشود، اما به هر حال میتوان آن را یکی از بهروزرسانیهای اعمال شده روی خودروهای مجهز به این پیشرانه تلقی کرد.
تفاوت موتور EFP با موتور EF7 از نظر فنی
یکی از جنبههای مهم مقایسه خودرو بررسی تفاوتهای فنی موتور آنها با یکدیگر است. در این راستا اولین فرق موتور EFP با موتور EF7 از نظر فنی که باید به آن اشاره کنیم، ارتقای توان خروجی این پیشرانه است.
گفته میشود که موتور EFP در نسخه مجهز به توربوشارژر، قدرتی برابر با ۱۶۰ الی ۱۷۰ اسب بخار تولید خواهد کرد. این یعنی چیزی حدود ۵ تا ۱۰ درصد قدرت این موتور نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. نهایت گشتاور حاصل از موتور EFP هم معادل ۲۵ واحد بیشتر شده و به ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. بنابراین خودروهای جدیدی که به موتور EF پلاس مجهز خواهند شد، نسبت به گذشته عملکرد حرکتی چالاک و رانندگی هیجانانگیزتر ارائه خواهند داد.
از لحاظ ساختاری نیز موتور ای اف پی دچار تحولات مهمی شده است. بر این اساس گفته شده که اجزای اصلی این پیشرانه یعنی قطعاتی مثل میل سوپاپها، میللنگ، یاتاقانهای ثابت و متحرک، شاتونها، رینگ و پیستونها، سرسیلندر، منیفولد ورودی هوا، منیفولد خروج دود، سامانه توربوشارژر و… نسبت به گذشته تغییر کردهاند و دیگر نمیتوان در این موارد از قطعات یدکی موتور EF7 روی پیشرانه جدید ef پلاس استفاده کرد.
ضمن آنکه حالا علاوه بر سیستم زمانبندی متغیر میل سوپاپ هوا، شاهد بهکارگیری این سامانه روی میل سوپاپ دود نیز هستیم. این کار باعث میشود تا بازدم و خروج گاز از موتور به صورت راحتتر انجام بگیرد و راندمان پیشرانه EFP نسبت به گذشته ارتقا پیدا کند.
طبق گفتههای مسئولان ایران خودرو، مهمترین هدف آنها از بهروزرسانی موتور EF7، ارتقای استاندارد آلایندگی، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک و مراقبت از موتور ماشین در برابر تنشهای دمایی و محیطی بوده است.
به طور خلاصه مهمترین تغییرات موتور EFP نسبت به موتور EF7 به شرح زیر است:
• افزایش توان خروجی معادل حدود ۵ تا ۱۰ درصد
• افزایش بیشترین گشتاور تولیدی تا ۲۵ نیوتن متر
• کاهش میانگین مصرف سوخت تا حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
• تغییرات طراحی و ابعادی اجزای فنی موتور نظیر: میللنگ، شاتونها، رینگ و پیستونها، یاتاقانهای ثابت و متحرک، سرسیلندر، منیفولدها، سامانه توربوشارژ و…
• استفاده از رادیاتور جدید مجهز به منبع هواگیری خودکار
• تغییر استاندارد روغن و درنتیجه عملکرد روانتر قطعات متحرک موتور
• اضافه شدن سیستم CVVT به میلسوپاپ دود
• استفاده از منیفولد دود به صورت ورقکاری شده
• برقی شدن محرک دریچه هدررو توربوشارژ جهت کاهش لگ توربوچارجر
• بکارگیری منیفولد هوا و قالپاق سوپاپ پلاستیکی مشکی رنگ به جای مدل فلزی
چه خودروهای داخلی با موتور EFP به بازار میآیند؟
شنیده شده که شرکت ایران خودرو تصمیم دارد حداقل ۳۵ درصد از محصولات تولیدی خود را با موتور ef پلاس به بازار بفرستد. بر این اساس محصولاتی مثل تارا اتوماتیک، کراس اوور ریرا و دنا پلاس اتوماتیک به زودی با موتور EFP توربوشارژ روانه بازار خواهند شد.
همچنین قرار است نسخه تنفس طبیعی موتور ای اف پلاس نیز به بازار بیاید تا نیروبخش محصولاتی همچون دنا پلاس ساده، سورن پلاس و دنا معمولی باشد. در مورد زمان نصب این موتور روی محصولات ایران خودرو تاریخ دقیقی مشخص نشده اما احتمالا از اواخر سال ۱۴۰۲ باید شاهد ورود تولیدات جدید ایران خودرو مجهز به موتور EF پلاس باشیم.
سخن پایانی
همانطور که مطالعه کردید در این مطلب به مهمترین تغییرات موتور EFP نسبت به موتور EF7 اشاره کردیم و متوجه شدید که مهمترین تفاوت این موتور با نسخه قبلی شامل اضافه شدن سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ دود به علاوه تغییر قطعات فنی مهم این پیشرانه است. طبق ادعای مسئولان ایران خودرو این کارها باعث شده تا مصرف سوخت موتور EFP کاهش پیدا کند و عملکرد بهتری نسبت به گذشته از لحاظ فنی ارائه دهد.
گرچه این تغییرات موجب میشود تا بازدهی موتورهای سری EF ایران خودرو نسبت به قبل بهتر شود و میزان استهلاک آنها از لحاظ مصرف سوخت و خرابی پایین بیاید، اما نکتهای که شاید حداقل در ابتدای کار کمی برای مشتریان آزاردهنده باشد، این است که قطعات اصلی این پیشرانه با موتور EF7 تفاوت دارد و نمیتوان از قطعات یدکی فعلی که در بازار فراوان هستند، روی موتور جدید استفاده کرد.
بنابراین در صورت وقوع خرابی، مالکان ماشینهای مجهز به موتور EF پلاس احتمالا باید مبلغ بالاتری برای خرید قطعات جدید هزینه کنند. ضمن آنکه میزان فراوانی قطعات جدید نیز نسبت به اجزای پیشرانه EF7 در بازار کمتر خواهد بود. البته احتمالا بعد از مدتی این مشکل بهتدریج رفع شده و میزان عرضه قطعات یدکی موتور EF پلاس نیز در بازار گسترش پیدا میکند.
ضمنا در صورت علاقهمندی میتوانید از مطالب مفید ما در زمینه زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی و بهترین ماشین بعد از پراید هم دیدن کنید.
نویسنده حسین باباپور
[ad_2]
منبع www.khodrobank.com