رنو با سوپرمینی R5 و کراساوور ۴ قصد گسترش خط تولید برقی خود را دارد. در حالی که پیشبینی نمیشود رنو ۴ تا سال ۲۰۲۵ وارد فاز تولید شود، اما جزئیات قابل توجهی در مورد طراحی و مشخصات فنی آن منتشر شده است.
خودروساز فرانسوی، رنو ۴ را به عنوان بخشی از استراتژی برقیسازی خود در ژوئن ۲۰۲۱ معرفی کرد و جلوپنجره، طراحی نورپردازی و ظاهر کلی نسخه سواری و تجاری سبک را به نمایش گذاشت. با این حال، آشکارترین پیشنمایش مدل تولیدی آینده، کانسپت رنو 4Ever Trophy بود که در اکتبر ۲۰۲۲ در پاریس رونمایی شد.
در طراحی سه چهارم جلو و بخش عقب رندرها از بدنه و عناصر طراحی این کانسپت الهام گرفته شده است. احتمالا در نسخه تولیدی شاهد چرخهای کوچکتر، آینهها و دستگیره درهای معمولی، کیت بدنه عادیتر و حذف امکانات آفرود این کانسپت باشیم.
جلوپنجره مشکی ساده، چراغهای جلوی الایدی، چراغهای عقب عمودی، گلگیرهای برجسته و شیشههای ذوزنقهای یادآور4L اصلی هستند و به احتمال زیاد در نسخه تولیدی وجود خواهند داشت. در عین حال، ارتفاع کف زیاد، روکش پلاستیکی روی قوس چرخها و بخشهای بیرنگ روی سپرها، ظاهری ماجراجویانه شبیه شاسی بلندهای خشنی مثل داچیا داستر به آن داده است.
انتظار میرود رنو ۴ با طول ۴۱۶۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۵۷۰ میلیمتر شباهت زیادی به نسخه کانسپت داشته باشد که این نکته آن را در سگمنت B قرار میدهد. بنابراین طول این مدل تقریبا نیم متر از 4L اصلی دهه ۶۰ میلادی بیشتر، اما ۶۸ میلیمتر از کپچر، کوچکترین شاسی بلند رنو در اروپا، کمتر است.

طراحی مینیمالیستی فضای داخلی رنو ۴ با تاکید بر کاربردی بودن و دوام صورت گرفته است. این پلتفرم برقی با وجود اندازه کوچکش یک کابین پنجنفره و یک صندوق بزرگ را ارائه خواهد داد. شاید رنو با الگوبرداری از داچیا یک نگهدارنده گوشی هوشمند را به همراه کابین دیجیتال کوچک و مواد بهکاررفته بازیافتی در آن قرار دهد، تا رنو ۴ مقرون به صرفهتر و پایدارتر باشد. این استراتژی توسط برند رقیب فرانسوی یعنی سیتروئن نیز دنبال میشود که نشان از روند رو به رشد آن در بین خودروسازان دارد.
رویکرد رنو در ترکیب عناصر طراحی رترو و مدرن به مدلهای R5 و ۴ محدود خواهد شد تا آنها را از بقیه محصولات این شرکت متمایز کند. همانطور که لورنس ون دن آکر، مدیر ارشد طراحی گروه رنو توضیح داد، این تصمیم مشابه استراتژی فورد برای شاسی بلندهای موستانگ و برانکو است. از سایر مدلهای برقی که از نظر طراحی از میراث خودروساز بهره میبرند میتوان به فیات 500e، هوندا e و مینی کوپر SE اشاره کرد.
رنو ۴ براساس نسخه طویل معماری CMF-BEV ساخته خواهد شد که همچنین R5، هاتهچ آلپاین A5 و جانشینان برقی نیسان میکرا و جوک روی آن تولید خواهند شد. اگرچه اطلاعاتی در مورد قدرت پیشرانه برقی یا ظرفیت باتری نداریم، اما رنو قبلا به برد ۴۰۰ کیلومتری آن اشاره کرده است. همچنین میدانیم که باتریهای ارزانقیمت جدید دارای فناوری نیکل، منگنز و کبالت خواهند بود و مانند رنو ۴ در مرکز الکتریسیتی گروه رنو در فرانسه تولید خواهند شد.
سوپرمینی R5 و کراساوور ۴ نسخه برقی کلیو و کپچر درونسوز خواهند بود و تا دو سال آینده از راه میرسند. این مدلهای برقی رترو در خط تولید خودروهای سواری آینده رنو به مگان E-Tech و سینیک E-Tech خواهند پیوست، در حالی که ون ۴ فورگونته در کنار خودروهای تجاری سبک کانگو E-Tech و مستر E-Tech قرار خواهد گرفت.
منبع www.khodrobank.com