[ad_1]
برخی از مشتریانی که در طرح سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کرده و وجه خودرو را پرداخت نمودهاند، همچنان منتظر تحویل خودروی خود هستند. با وجود گذشت مدت زمان قابل توجه از زمان انعقاد قرارداد، تعدادی از مشتریان خودروی خود را دریافت نکردهاند.
در پیگیریهای مکرر مشتریان، خودروسازان به بهانههایی همچون تغییر استانداردها، مشکل پلاکگذاری، افزایش قیمتها و … از تحویل به موقع خودداری میکنند. این در حالی است که مشتریان مطابق قرارداد از ماهها قبل وجه خود را پرداخت نمودهاند.
متقاضیان طرح سامانه یکپارچه خودرو، که پیشاپیش هزینه خودرو را واریز کردهاند اما هنوز خودروی خود را دریافت نکردهاند، با تأخیرهای مختلفی روبهرو شدهاند که از جمله آنها میتوان به استانداردهای ۸۵گانه، مسائل مرتبط با پلاکگذاری توسط ناجا، توقف تولید و افزایش قیمتها به دلیل اضافهکردن آپشنهای جدید اشاره کرد.
یکی از متقاضیان اعلام کرده است که با گذشت سه ماه از موعد تحویل مقرر خودروی راناپلاس، هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت تحویل خودرو ندارد و تماسهای بارها به شرکت خودروساز مربوطه نتیجهای نداشته است. برخی از دلایل اعلامی برای تأخیر از جمله تستهای جدید استاندارد ۸۵گانه است که اگر انجام نشود، ناجا اجازه پلاکگذاری و شمارهگذاری خودرو را نمیدهد. این اظهارات باعث بروز سوالاتی درباره تأخیر در تحویل خودروها شده است.
متقاضی دیگری که خودرو دنا پلاس را سفارش داده است، اعلام کرده که چندین بار به تحویل خودرو اقدام کرده اما هنوز فاکتور تحویل نشده است. او نیز نگرانیهای خود را از افزایش قیمتها و تغییرات در فاکتور نداده و اعلام کرده است که پولش را تا زمان تحویل نگه داشته است.
یکی از دلایل تاخیر در تحویل خودروها، تغییراتی در تستهای استاندارد ۸۵گانه است که از سوی سازمان استاندارد الزامی شده است. این تغییرات نیاز به بازنگری در استانداردها دارند و ممکن است باعث افزایش یا کاهش میزان این استانداردها شود. از طرفی، معاون ارزیابی انطباق سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که در دولت قبلی تعلیق شده بود، اما در دولت جدید رفع تعلیق شده و مقرر شده که تا تاریخ شهریور ۱۴۰۳ هر خودرویی که استاندارد ۸۵گانه را رعایت نکند از گردونه تولید خارج شود. علاوه بر این، خودروسازان مکلف به ارائه خدمات پس از فروش به مدت سه سال میباشند.
شرکت ایرانخودرو نیز اعلام کرده است که خودروها در آینده نهایی به متقاضیان تحویل داده خواهند شد و در صورت تأخیر، جریمههای مرتبط با تحویل به مشتریان پرداخت خواهد شد. همچنین، شایعات مربوط به توقف تولید یا افزایش قیمتها توسط گروه صنعتی ایرانخودرو تکذیب شده است.
لزوم پایبندی به تعهدات و قراردادها
شایسته است خودروسازان در چارچوب قراردادهای منعقد شده، نسبت به تحویل به موقع خودرو به مشتریان اقدام نمایند. نباید به بهانه تغییر استانداردها و سایر مشکلات، حقوق مشتریان نادیده گرفته شود.
پایبندی به تعهدات قانونی و قراردادی از سوی تولیدکنندگان، موجب اعتمادسازی و رضایت مشتریان خواهد شد. همچنین در صورت تاخیر غیرموجه، باید خسارت مشتریان جبران گردد.
رعایت حقوق مصرفکننده و شفافیت در فرایند تحویل خودرو، نقش بسزایی در ارتقای جایگاه صنعت خودروسازی داخل خواهد داشت.
لزوم بازنگری در فرایند تولید و تحویل خودرو
به نظر میرسد باید فرایند تولید و تحویل خودرو در کشور بازنگری و اصلاح شود تا مشکلاتی از قبیل تاخیر در تحویل به مشتریان مرتفع گردد.
هماهنگی بهتر خودروسازان با دستگاههای متولی امر همچون وزارت صمت و سازمان استاندارد ضرورت دارد. همچنین باید نظارت بر کیفیت تولیدات افزایش یابد تا محصولاتی مطابق با استانداردهای روز تولید شوند. طراحی یک نظام شفاف و کارآمد ثبت سفارش و تحویل خودرو میتواند رضایت مشتریان را تامین نماید و از بروز چنین چالشهایی جلوگیری کند.
[ad_2]
منبع www.khodrobank.com