[ad_1]
شرکت چینی چنگدو دایون اتومبیل Dayun Automobile که تاکنون بیشتر در زمینه تولید کامیون، تراکتور و موتورسیکلت فعال بوده، اخیرا وارد بازار خودروهای سبک و سواری شده است.
این شرکت از سال 2018 با معرفی یک مینیون تجاری، فعالیت خود را در بخش خودروهای سبک آغاز کرد. سپس با همکاری شرکت ایرانی صنایع خودروسازی ایلیا، محصولی با نام دایون Y5 را روانه بازار نمود.
دایون Y5 یک خودروی شاسیبلند 7 نفره با سیستم تعلیق مستقل و قابلیت حرکت دو دیفرانسیل است. این مدل مجهز به موتور توربوشارژ 2 لیتری میتسوبیشی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک زومکس میباشد.
از نظر طراحی و ابعاد، دایون Y5 شباهت زیادی به مدل فورچونر تویوتا دارد و از قطعات مشترک با تویوتا افجی کروزر بهره میبرد. بنابراین انتظار میرود از نظر عملکرد و دسترسی به قطعات یدکی، وضعیت مناسبی داشته باشد.
در ادامه شرکت صنایع خودروسازی ایلیا پس از عرضه دایون Y5 در ایران، نسخه به روزتر البته از نظر فنی این خودرو را با نام دایون Y7 رونمایی کرد و ما در ایران مقاله به سراغ این خودرو تفاوتهای آن با نسخه Y5 رفته ایم.

تفاوت های دایون Y7 و دایون Y5
مدل | دایونY5 | دایونY7 |
مدل موتور (میتسوبیشی) | 4K21D4W | 4K22D4T |
حجم و نوع موتور | ۲۰۰۰ سی سی توربو | ۲۴۰۰ سی سی توربو |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | ۲۰۲ | ۲۱۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | ۲۸۰ | ۳۲۰ |
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC | ندارد | دارد |
سیستم چراغ اتوماتیک Autolight | ندارد | دارد |
سیستم مونیتورینگ فشار باد تایر TPMS | دارد | دارد |
برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران | ندارد | دارد |
چراغ روشنایی در روز Daylight | ندارد | دارد |
مشخصات فنی خودروی دایون Y7
خودروی دایون Y7 در رده ابعادی D و دستهبندی SUV شاسیبلند آفرود مستقل قرار میگیرد. ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض و ارتفاع 4771، 1870 و 1828 میلیمتر است. فاصله محوری آن نیز 2790 میلیمتر میباشد. حجم صندوق این خودرو 2785 لیتر و اتاق آن دارای 3 ردیف صندلی است.
Y7 توسط صنایع خودروسازی ایلیا به موتور 2.4 لیتری توربوشارژر K22 میتسوبیشی مجهز شده است که 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. جعبهدنده این خودرو همچنان از نوع 6 سرعته اتوماتیک بوده و توان را به چهار چرخ منتقل میکند. Y7 میتواند نسبت به Y5، 13 اسب بخار قدرت و 40 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید کند. مصرف سوخت ترکیبی Y7 حدود 10.15 لیتر بر 100 کیلومتر و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است.
موتور جدید Y7 از فناوری اختصاصی MIVEC میتسوبیشی بهره میبرد که زمانبندی متغیر سوپاپها را دارد تا در شرایط مختلف، میزان متفاوتی از گشتاور، توان و مصرف سوخت را ارائه دهد. مزیت دیگر افزایش حجم موتور، بهبود شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت Y7 نسبت به Y5 است که انتظار میرود از 11 ثانیه به زیر 10 ثانیه کاهش یابد.
علاوه بر این، Y7 از یک دیفرانسیل 4WD ساخت بورگ وارنر به همراه قفل دیفرانسیل Eaton و ترمزهای ساخت بوش بهره میبرد که به افزایش تواناییهای آفرود آن کمک میکند. این شاسیبلند چینی به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب نیز مجهز شده است.
تغییرات ظاهری دایون Y7
طراحی دایون Y7، به عنوان اس یو وی آفرودی، دارای طراحی ساده ای است. از نظر چهره این خودرو تا حدود زیادی قدیمی و غیرمدرن است و ظاهری ساده و بدور از ترند روز طراحی را ارائه میکند. این خودرو، از ابعاد بزرگ و شاس بلند برخوردار است که تا حدودی زیبایی را برای آن به ارمغان میآورد. همچنین برای داشتن یک چهره خشنتر و آفرودیتر مشتریان میتوانند به صورت سفارشی، دایون را با کیت آفرودی دریافت کنند. از نظر ابعاد و اندازه دایون Y7 با نسخه Y5 تفاوتی ندارد و همان طراحی ظاهری را ارائه میدهد و تنها تفاوت در نمای پیشین خودرو، وجود چراغ روشنایی روز است که قبلاً در دایون Y5 وجود نداشت.

مشخصات ایمنی خودروی دایون Y7
نقطه عطف مدل Y7 نسبت به Y5، تجهیزات ایمنی آن است. متأسفانه در Y5 حداقل امکاناتی مانند اتولایت، دیلایت و کنترل پایداری که حتی در خودروهای ایرانی هم وجود دارند، دیده نمیشود. خودروسازی ایلیا این نقص را در Y7 جبران کرده و اکنون این خودرو مجهز به این تجهیزات ایمنی است.
در Y7 به طور پیشفرض، قدرت به دیفرانسیل عقب منتقل میشود اما راننده میتواند خودرو را به صورت چهار چرخ محرک تبدیل کند. دو حالت چهار چرخ محرک سبک و سنگین برای این خودرو در نظر گرفته شدهاند که در صورت نیاز توسط قفل دیفرانسیل عقب پشتیبانی میشوند.
سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و مولتی لینک فنر لول محور یکپارچه در عقب، مسئولیت دفع ضربات از کابین را برعهده دارند.
علاوه بر این، Y7 به سیستمهای کمکی راننده متعددی از جمله کنترل الکترونیکی پایداری، ترمز ضدقفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز مجهز شده است.
این خودرو همچنین با ساختار بدنه مستحکم و استفاده از فولادهای فشرده و نرم در ساخت بدنه، ایمنی سرنشینان را در تصادفات افزایش میدهد. در مجموع، Y7 نسبت به Y5 پیشرفت قابل توجهی در زمینه ایمنی و تجهیزات کمکی راننده داشته است.

امکانات و تجهیزات دایون Y7
دایون Y7 نسبت به مدل قبلی Y5، ارتقاهایی در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی داشته است. از جمله این ارتقاها میتوان به چراغهای روز روشن، سنسور باران و نور محیط، سیستم پایش فشار باد تایر و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد که در مدل جدید Y7 تعبیه شدهاند.
همچنین قرار است مدل Y7 نیز مانند Y5، تیپ پلاس داشته باشد که شامل امکانات بیشتری از جمله سنسور پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجهای، رادار نقطه کور و تزئینات چوبی داشبورد میشود.
سایر تجهیزات و امکانات رفاهی مدل Y7 تقریباً مشابه مدل Y5 است و تفاوت چندانی با آن ندارد. از جمله این موارد میتوان به دو کیسه هوای ایمنی راننده و شارژو، سیستم سرگرمی همراه با نمایشگر 8 اینچی، ترمزهای دیسکی به همراه ABS و EBD، رینگهای آلیاژی 17 اینچ، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک و دوربین عقب، روکش چرمی صندلیها و تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت اشاره کرد.
در مجموع میتوان گفت که دایون Y7 در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نسبت به مدل قبلی Y5 پیشرفت داشته است. البته این پیشرفت بیشتر متمرکز بر افزودن چند امکان جدید بوده و تفاوت اساسی با Y5 ندارد. با اینحال، مشتریان میتوانند انتظار تجربهای راحتتر و ایمنتر را از Y7 داشته باشند. تنها نکته منفی قیمت بالاتر Y7 نسبت به Y5 است که البته توجیهپذیر است، چراکه امکانات بیشتر و به روزتری را در اختیار مشتری قرار میدهد.
[ad_2]
منبع www.khodrobank.com