[ad_1]
جدیدترین محصول وارداتی بهمن موتور برای بازار ایران، یک سدان لوکس چینی با پیشرانه تمام برقی به نام E-QM5 از محصولات هونگچی است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
سرنوشت مصوبات دولت و مجلس برای تخفیف مالیاتی خودروهای برقی وارداتی، هنوز مشخص نیست. این نوع وسایل نقلیه به دلیل آلایندگی کمتر، باید مالیات و عوارض ۱۵ درصدی داشته باشند اما قیمتهای منتشر شده توسط منابع مختلف، هزینهی خرید بسیار بالا مشابه مدلهای تمام بنزینی را نشان میدهند. مثلا شاسی بلند برقی اسکایول برای بازار ایران، ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. حالا سدان برقی هونگچی نیز توسط بهمن موتور در اصفهان رونمایی شده تا طی ماههای آینده، پیشفروش شود.
هونگچی یکی از معدود شرکتهای خودروسازی در چین است که با ۶۴ سال سابقه، فعالیت میکند و البته سودآوری خوبی دارد. این مجموعه، هماکنون زیرمجموعهی گروه فاو (FAW Group) محسوب میشود و از سال ۲۰۰۹ با تولید مدلهای مدرن، متحول شده است. خودروهای هونگچی از ۱۹۵۹ به مدت ۵۰ سال، نمونههای مونتاژی ساخت برندهای مشهور دنیا، مثل تویوتا، آئودی، مرسدس بنز، کرایسلر یا فورد و لینکلن بودند اما دو دههی اخیر، همراه تجهیزات فنی تولید چین عرضه شدند.
چهار سدان و دو شاسی بلند بنزینی، همراه دو مدل برقی، مجموعه جالبی از خودروهای متنوع در سبد هونگچی را تشکیل میدهند. حتی برنامهی تولید سوپراسپرت نیز توسط این شرکت دنبال میشود. در ایران بهمن موتور برای جذب نمایندگی رسمی از لوکسترین برند خودروساز چین رایزنی کرده و پیشفروش ارزانترین خودروی هونگچی به نام H5 را آغاز کرده است.
واژهی لوکس، برای افراد مختلف، ظاهر متفاوت دارد. این موضوع برای محصولات متنوع به شکل خاص تعریف میشود و کاملا نسبی است. مثلا برای فردی که ساعت ۲۰۰ دلاری داشته باشد، نمونهی هزار دلاری در گروه محصولات لوکس خواهد بود؛ اما دارندهی مدل ۵ تا ۱۰ هزار دلاری، ساعت مچی تولید محدود با قیمت بیش از ۵۰ یا صد هزار دلار را لوکس میداند. به همین شکل در بازار خودرو نیز، تعریف لوکس باتوجه به قدرت خرید مشتریان و نسبت به دیگر محصولات مشخص میشود.
از دیدگاه بسیاری از مردم دنیا، برندهای لوکس در صنعت خودروسازی، رولزرویس و بنتلی هستند. بعضی دیگر نیز، مرسدس بنز و بیامو و کادیلاک را به این گروه اضافه میکنند. برندهای آسیایی، شامل لکسوس، اینفینیتی و آکورا و جنسیس هم برای بسیاری از مردم، لوکس محسوب میشوند. در کلاس خودروهای چینی نیز، هونگچی ارزش لاکچری و برتری ظاهری دارد.
چرم صندلی و داشبورد، نمایشگرهای متعدد داخل کابین، فناوریهای ایمنی و ابعاد بزرگ بدنه، میتوانند نشانههای خودروی لوکس باشند اما در مجموع، مدلهای تجملی با مقایسه نسبت به دیگر خودروها شناخته میشوند. این شرایط باعث شده است عبارت جدیدی به نام “خودروی لوکس چینی” وارد رسانههای صنعت حمل و نقل شود.
امروزه هونگچی، نماد کلاس خودرویی مذکور است و برای مردم چین یا مخاطبان خودروهای چینی سراسر جهان، لوکس محسوب میشود. طبیعتا محصولات هونگچی برای رقابت یا مقایسه با برندهای مشهور آلمانی ساخته نشدند بلکه نسبت به مدلهای ساخت چین، لوکس و تجملی هستند.
هونگچی E-QM5 در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و از ابتدا، خودرویی تمام برقی فاقد نسخه بنزینی یا هیبریدی بود. پلتفرم و ابعاد این خودرو، مشابه هونگچی H5 است اما نمای ظاهری متفاوت دارد. طراحی E-QM5 توسط گیلس تیلور (Giles Taylor) انجام شده است که سابقه کار برای رولزرویس و جگوار و سیتروئن دارد. زانتیا، یکی از مهمترین طرحهای گیلس تیلور محسوب میشود. او هماکنون مدیر تیم طراحی FAW چین است.
طراحی بیرونی و ظاهر بدنه هونگچی E-QM5
با وجود ابعاد بزرگ، توجه به آیرودینامیک در طراحی E-QM5 دیده میشود. این مورد، تفاوت ظاهری خودروی برقی هونگچی با سدان بنزینی H5 را نشان میدهد.
چراغهای بسیار باریک، همراه خطوط دوگانه و جدا از هم، روشنایی روز E-QM5 را تشکیل میدهند. مهمشکنها و چراغ اصلی، طرفین سپر نصب شدهاند و کمتر جلب توجه میکنند. جلوپنجره با خطوط عمودی، حس لوکس E-QM5 را افزایش داده است و خط قرمز روی کاپوت جلو، زبان طراحی مرسوم در خودروهای هونگچی را نشان میدهد.
از نمای جانبی تفاوت خاصی بین H5 و E-QM5 دیده نمیشود و در مجموع، شباهت به مرسدس S کلاس وجود دارد. شیب ملایم انتهای سقف به سمت صندوق و خطوط روی بدنه، حس یکنواخت خودرو را بهبود داده است. سدان برقی E-QM5، رینگهای اسپرت ۱۸ اینچ و دستگیرههای معمولی دارد؛ برخلاف رقبای اروپایی که تجهیزات هماهنگ با آیرودینامیک استفاده میکنند.
در نمای پشت، چراغهای بزرگ و بومرنگی برای E-QM5 استفاده شده است اما برخلاف نمونههای جلو، زشت و بدقواره به نظر میرسند. حجمدهی سپر عقب و درپوش صندوق نیز فاقد پیچیدگی یا جزئیات خاص هستند. با این شرایط، میتوان طراحی پشت هونگچی H5 را جذابتر از سدان برقی E-QM5 دانست.
خودروی الکتریکی هونگچی در مقایسه با بسیاری دیگر مدلهای ساخت چین، طراحی جذابتری دارد اما، فراتر از انتظار نیست. از سویی دیگر، بدنهی بزرگ و جادار E-QM5 در خیابانهای ایران، قطعا موفق به جلب توجه عوام خواهد شد. این مدل با طول ۵,۰۴۰ وعرض ۱,۹۱۰ و ارتفاع ۱,۵۶۹ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۹۹۰ میلیمتر تولید میشود تا ابعادی مشابه تویوتا آوالون (بزرگتر از کمری) داشته باشد.
طراحی داخلی و نمای کابین هونگچی E-QM5
پلاستیک سخت در سطح بالای داشبورد وجود دارد و حس یک خودروی لوکس را از E-QM5 میگیرد. البته چرم دور فرمان و بخش میانی داشبورد، کابین این خودرو را بسیار بهتر از سدانهای چینی مرسوم در ایران نشان میدهد.
نمایشگر ۱۰ اینچ ایستاده روی داشبورد، ساده به نظر میرسد و پنل پشت فرمان نیز داخل قاب سیلندری نصب شده است که مجموعا، ترکیبی ساده و کلاسیک، شبیه بیاموهای قدیمی هستند. هونگچی E-QM5 فاقد صفحه تمام رنگی دیجیتال برای اطلاعات پشت فرمان است و صرفا کامپیوتر سفری بین عقربههای سرعتسنج و دور موتور، نصب شده. همچنین، دستهدنده و کنسول میانی نیز طراحی ساده دارند.
فرم صندلیهای جلو و عقب، جذابیت بسیار زیادی برای کابین E-QM5فراهم میکند. سه رنگ، سیاه و سفید و نارنجی برای چرم صندلیها ارایه میشود. این ترکیب، حس خوبی به سرنشینان میدهد اما بسیار لوکس و عجیب نیست. صندلی در عقب، طراحی پیچیده ندارد و تقریبا صاف است. البته پشتسری مخصوص سرنشینان ردیف دوم و تودریهای مبله، جذاب به نظر میرسند. این خودرو برای ۴ سرنشین بلندقد، فضای راحت فراهم میکند و ۵۵۰ لیتر صندوق عقب دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی هونگچی E-QM5
یک موتور برقی ۱۹۰ اسب بخار با گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر، محرک E-QM5 است. این سیستم، از طریق گیربکس تک سرعته روی محور عقب عمل میکند و تنهای گزینه برای سدان برقی هونگچی محسوب میشود؛ اما باتریهای قابل سفارش، متفاوت هستند.
در نسخه پایه که احتمالا وارد ایران خواهد شد، باتری ۵۴ کیلووات ساعتی و توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر وجود دارد. این مدل با وزن ۱۹۰۰ کیلوگرم، در زمان ۹ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. هونگچی E-QM5 با شعاع حرکتی ۴۵۰ و ۵۵۰ و ۶۰۰ کیلومتر نیز ساخته شده است.
قیمت هونگچی E-QM5در بازار جهانی و ایران
آنچه سدان برقی هونگچی را جالب توجه نشان میدهد؛ قدرت ۱۹۰ اسب بخار یا شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر نیست. مجموع این امکانات و آستانه قیمت ۲۷ هزار دلار، نکات مثبت برای E-QM5هستند.
اگر نسخهی وارداتی بازار ایران، در چین حدود ۳۰ هزار دلار قیمت داشته باشد؛ برای خریدار کشورمان، نزدیک به ۳ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. البته شهروندان ایرانی امیدوار هستند تا مصوبهی مربوط به واردات خودروهای برقی با عوارض گمرکی ۱۵ تا ۲۰ درصد، اجرایی شود. در این صورت، شاید هونگچی E-QM5 برای مردم ما قیمت ۱/۸ یا ۲ میلیارد تومان داشته باشد.
[ad_2]
منبع www.pedal.ir