• بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بروز خودرو اخبار خودرو ایران و جهان
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار
وضعیت قرمز در خودروسازی کشور/ چرا خودروسازان روزی ۱۸۳ میلیارد تومان زیان می‌دهند؟

وضعیت قرمز در خودروسازی کشور/ چرا خودروسازان روزی ۱۸۳ میلیارد تومان زیان می‌دهند؟

آبان ۱۹, ۱۴۰۲
در اخبار
0 0
0
0
اشتراک گذاری ها
0
بازدیدها
اشتراک گذاری در فیسبوکاشتراک گذاری در توییتر

[ad_1]

قیمت هود

مریم فکری: خودروسازان روزی ۱۸۳ میلیارد تومان زیان می‌دهند؛ این تازه‌ترین آماری است که از زیان خودروسازان شنیده شده است. بنا به گزارش‌ها، زیان انباشته سه خودروساز بزرگ دولتی در ۶ ماهه اول امسال، ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده که یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که خودروسازان روزانه ۱۸۳ میلیارد تومان زیان می‌بینند.

تحلیلگران با توجه به این آمارها، معتقدند صنعت خودرو در حال حاضر از مشکلات ساختاری در سطوح مختلف رنج می‌برد؛ به نحوی که این مسائل سبب شده است زیست‌بوم صنعت خودرو در ایران برای تولید خودروی باکیفیت و با فناوری بالا مهیا نباشد و علاوه بر عقب‌ماندگی صنعت خودرو در بازارهای جهانی از سایر رقبای خود در عرصه بین‌الملل، نارضایتی زیادی را در کشور نیز رقم بزند.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پژوهشی، تاکید کرد: نوع رابطه دولت و شرکت‌های خودروسازی و حاکمیت شرکتی در این بنگاه‌ها یکی از اساسی‌ترین وجوه ساختاری پیدایش مسایل فراوان در این صنعت است. دولت برخلاف آن‌که در ظاهر حدود ۶ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد، اما در واقع صاحب‌اختیار بیش از ۵۰ درصد از سهام هر دو خودروساز از طریق سهام چرخه‌ای (حدود ۲۶ درصد در ایران‌خودرو و ۴۲ درصد در سایپا) و سهام شرکت‌های عمومی غیردولتی است و از این طریق اعمال‌نظر دولت و دخالت در بنگاه‌ها، بی‌واسطه و به سراعت امکان‌پذیر است. در اختیار داشتن سهام چرخه‌ای توسط خودروسازان عملا به کاهش سرمایه در گردش و توان مالی هر دو شرکت برای تولید شده که منجر به زیان‌های مالی فراوان شده است.

بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، طی ۳۰ سال گذشته سیاست‌های صنعتی بخش خودرو دارای ایرادهای راهبردی در طراحی و پیاده‌سازی این ابزارهای سیاستی بوده است. سیاست‌هایی از جمله تعرفه واردات خودرو، تعرفه واردات قطعات خودرو، استانداردها، دستورالعمل قیمت‌گذاری و حمایت‌های مالی طی این چند دهه به‌کار گرفته شده، اما فهم ناقص از این ابزارها، اشتباه در عملیاتی‌سازی و عدم بهره‌مندی از دیگر ابزارهای سیاستی، عملا موجب شده است که حرکت به سمت کاهش عمق داخلی‌سازی، حفظ تولیدات گذشته و کاهش کیفیت، بیشترین منافع را برای تولیدکنندگان این عرضه رقم بزند.

از خودروسازان نباید انتظار سودآوری داشته باشیم

فرهاد احتشام‌زاد، کارشناس صنعت خودرو در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: شرکت‌هایی که بورسی هستند، موظف هستند صورت‌حساب‌های مالی ۶ ماهه را در سایت کدال منتشر کنند. بر همین اساس، صورت وضعیت‌های ۶ ماهه ثبت شده شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در کدال وجود دارد.

وی می‌افزاید: بر همین اساس، زیان انباشته سه خودروساز بزرگ دولتی در ۶ ماهه اول سال‌جاری، ۴۳ هزار میلیارد تومان و به عبارتی روزی ۱۸۳ میلیارد تومان بوده است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: من باور دارم تا زمانی که خودرسازان تبدیل به خودروسازهای خصوصی نشوند، نمی‌توانیم از آنها انتظار سودآوری داشته باشیم، چون موارد دیگر به موضوع فعالیت اقتصادی این مجموعه‌ها ارجحیت پیدا می‌کند.

وضعیت قرمز در خودروسازی کشور/ چرا خودروسازان روزی ۱۸۳ میلیارد تومان زیان می‌دهند؟

وزیر صمت در یک دوره بارها عوض می‌شود

احتشام‌زاد عنوان می‌کند: من به خاطر دارم در دوران مختلف این موضوع ارزیابی شد و حتی در مجلس، کمیسیون تحقیق و تفحص به این موضوع پرداخت. قبل از این‌که ممنوعیت واردات مطرح باشد، مجموعه‌های تولیدی از عملکردشان در برابر واردات دفاع می‌کردند و حتی درباره سقف‌های قیمتی‌ای که برای آن‌ها وجود داشت. در آن زمان خودروهای وارداتی به عبارتی سقف قیمتی خودروهای تولید داخل را هم مشخص می‌کرد.

وی تصریح می‌کند: موضوعات مختلفی در این خصوص مطرح شد و یکی از آن‌ها، توسعه ناخواسته مجموعه‌های خودرویی بود. یعنی سایت‌هایی به سفارشات خارج از مجموعه و بدون در نظرگیری مزیت‌ رقابتی آن مناطق ایجاد می‌شد و به عبارتی، توسعه سایت‌های زیرشاخه این شرکت‌ها اتفاق می‌افتاد؛ بدون این‌که مورد نظر آن شرکت‌ها باشد.

این کارشناس صنعت خودرو متذکر می‌کند: بحثی هم در خصوص تعداد نیروی انسانی، تراکم نیروی انسانی و بهره‌وری نیروی انسانی وجود داشت که بارها درباره این موضوع صحبت شده است. بخشی هم در خصوص زیان‌های انباشته‌ای است که طی دوران مختلف ناشی از مدیریت‌های کوتاه‌مدت در این مجموعه‌ها به وجود آمده است.

احتشام‌زاد ادامه می‌دهد: ما دائما می‌بینیم که وزیر صمت عوض می‌شود؛ آن هم در شرایطی که خودروسازی کشور تحت‌تاثیر مدیریت دولتی و در راستای تصمیم‌گیری‌های آن‌ها است و صنعت خودروسازی از این شرایط تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

با واقعیت تحریم نمی‌خواهیم روبه‌رو شویم

وی بیان می‌کند: عدم ثبات مدیریتی و امکان برنامه‌ریزی بلندمدت، موضوع دیگری است که به خودروسازان آسیب می‌زند. چهارمین موضوع، واقعیت تحریم است؛ این‌که ما با این واقعیت نمی‌خواهیم روبه‌رو شویم. به‌هرصورت در تامین یک‌سری از قطعات، مشکلات وجودی دارد و به‌روزسانی دانش در مجموعه‌ها نیازمند ارتباطات گسترده‌تر است.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: ما می‌بینیم خودروسازان خصوصی، شتاب رشدشان بعضا بیشتر از شرکت‌های دولتی است و فرآیند رو به رشد بهتری را شروع کردند و آزادانه‌تر می‌توانند تصمیم‌گیری و انتخاب کنند.

احتشام‌زاد می‌افزاید: مجموع این عوامل باعث می‌شود که شرکت‌های خودروساز دولتی با عدم امکان مدیریت بلندمدت و نیز عدم آزادی عمل در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، نتوانند موفق عمل کنند و نتیجه خوبی به دست آورند.

وی عنوان می‌کند: در رابطه با این‌که بخواهیم در راستای چند عدد به موضوع بپردازیم و این‌که این عددها را چه کنیم که مثبت شوند، واقعیت این است که موضوع بسیار گسترده است و بیش از ۵۰ سال است که در شرکت‌های خودروسازی ریشه دوانده است.

مهمرین جراحی، خصوصی‌سازی خودروسازان است

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: شاید مهم‌ترین جراحی که می تواند در این زمینه انجام شود، خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی است؛ کمااین‌که براساس دستوری که رییس دولت سیزدهم داده بود، قرار بود تا شهریورماه سال گذشته این اتفاق بیفتد. اما این اتفاق نیفتاد. عقب انداختن این موضوع فقط باعث می‌شود که حجم زیان‌های انباشته افزایش پیدا کند.

احتشام‌زاد می‌افزاید: این‌که ما بگوییم شورای رقابت به عنوان یک نهاد قیمت‌گذاری بدون درنظرگیری واقعیت‌های حاکم بر مجموعه‌ها قیمت‌گذاری می‌کند، به نظرم صحیح نیست، زیرا شورای رقابت سعی می‌کند هزینه‌های واقعی قیمت تمام شده تولید را در نظر بگیرد و معتقد است هزینه‌های ناکارآمدی سیستم‌های سازمان را نباید مشتریان پرداخت کنند.

وی عنوان می‌کند: گزارش‌های مالی یک سازمان، نقش آزمایش خون یک فرد را دارد. وقتی گزارش‌های مالی یک چنین اعدادی را نشان می‌دهد، یعنی پارامترهای خوبی در سازمان اتفاق نیفتاده است و مشکلات زیادی وجود دارد. درمان‌های مقطعی و تلاش برای حرف‌های قشنگ زدن، به طور طبیعی کمکی به خروجی‌های مجموعه‌ها نخواهد کرد.

۲۲۳۲۲۵

[ad_2]

منبع www.khabaronline.ir

مطالب مرتبط

  • آخرین قیمت خودرو در بازار/ قیمت این خودرو ۳ میلیارد تومان ریخت

    [ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی و در میان مدل‌های…

  • سقوط آزاد قیمت خودرو در بازار/ قیمت این خودرو ۳ میلیارد تومان ریخت

    [ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی و در میان مدل‌های…

  • قیمت فیدلیتی پرستیژ 2023 در روسیه اعلام شد، 1.5 میلیارد تومان در روسیه

    [ad_1] چری در سال ۲۰۱۸ برند جتور را با عرضه کراس‌اوور اندازه متوسط X70 در…

برچسب ها: ۱۸۳تومانچراخودروسازانخودروسازیدرروزیزیانقرمزکشورمیدهندمیلیاردوضعیت
اشتراک گذاریتوئیت
نفیس24
پست قبلی

با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟/ جدول قیمت

پست‌ بعدی

نمایندگی جلیل مصیر کد 488 مدیران خودرو در نمایشگاه خودروی اصفهان 1402 + عکس

مرتبط پست ها

بی وای دی e7؛ سدان برقی اقتصادی مخصوص ناوگان تاکسی‌رانی
اخبار

بی وای دی e7؛ سدان برقی اقتصادی مخصوص ناوگان تاکسی‌رانی

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
آلفارومئو جونیور برقی؛ مشخصات و قیمت وارداتی ژوبین خودرو /عکس
اخبار

آلفارومئو جونیور برقی؛ مشخصات و قیمت وارداتی ژوبین خودرو /عکس

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
تکان سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
اخبار

تکان سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
معاملات خودرو آسان‌تر می‌شود؟ – خبرآنلاین
اخبار

معاملات خودرو آسان‌تر می‌شود؟ – خبرآنلاین

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
ترمز جهش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، پراید، سمند، شاهین، کوییک و تارا + جدول
اخبار

ترمز جهش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، پراید، سمند، شاهین، کوییک و تارا + جدول

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
سقوط سنگین قیمت خودرو در بازار/ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، تارا و کوییک + جدول
اخبار

سقوط سنگین قیمت خودرو در بازار/ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، تارا و کوییک + جدول

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴
یک پیش‌بینی مهم از قیمت خودرو در سال جاری/ خسروانی: منتظر این اتفاق باشید
اخبار

یک پیش‌بینی مهم از قیمت خودرو در سال جاری/ خسروانی: منتظر این اتفاق باشید

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴
ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت سمند، پژو، شاهین، ساینا و دنا + جدول
اخبار

ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت سمند، پژو، شاهین، ساینا و دنا + جدول

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشکبان نمایندگی آبسال کرج

تست رانندگی

نقد و بررسی

اهمیت وسایل نگه‌داری گربه

مهر ۳, ۱۴۰۳
اصلاح

عملکرد فورد موستانگ GT 2021

اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲
تست رانندگی

مسابقه بکشید! آئودی SQ7 در مقابل پورشه پانامرا

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۲
اخبار

صرفه جویی در چرخ عقب: آئودی R8 RWS 2018 قیمت 141,250 دلار

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲

برچسب ها

آخرین از است اعلام الکتریکی ام ایران این با بازار برای برقی به تسلا تولید تومان جدول جدید خودرو خودروهای خودروی در را رونمایی سال شد شرایط شود عرضه عکس فروش قیمت مدل معرفی موتور می میلیون نمایشگاه های وارداتی پژو چیست کرد کند یک

بایگانی

صفحات پر بازدید

شرکت خدمات سئو
پایه نازل مه پاش

نمایندگی آبسال کرج
سلامت بلاگ

دسته بندی ها

  • آگهی
  • اخبار
  • اصلاح
  • تست رانندگی
  • دسته‌بندی نشده
  • قیمت
  • مقالات
  • نقد و بررسی
  • ویدیو

پیوندهای سایت

  • ورود
  • Entries feed
  • Comments feed
  • وردپرس

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید