• بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بروز خودرو اخبار خودرو ایران و جهان
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار
چسبندگی رینگ چیست و چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

چسبندگی رینگ چیست و چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

دی ۶, ۱۴۰۲
در اخبار
0 0
0
0
اشتراک گذاری ها
14
بازدیدها
اشتراک گذاری در فیسبوکاشتراک گذاری در توییتر

[ad_1]

قیمت هود

رینگ و پیستون باید حرکتی روان و مداوم داخل سیلندر داشته باشند، اما گاهی اوقات مشکلاتی نظیر چسبندگی رینگ به وجود می‌آید که باعث اخلال در کارکرد موتور، ایجاد اضافه بار روی پیشرانه و خرابی زودتر از موعد موتور خودرو می‌شود. به ادامه مطلب توجه بفرمایید تا بدانید چسبندگی رینگ چیست و چطور باید از آن پیشگیری کرد؟

چسبندگی رینگ چیست؟

رینگ پیستون وظیفه آب‌بندی و گاز بندی محیط داخل محفظه احتراق، سیلندر و قسمت بالای پیستون را بر عهده دارد. این رینگ اجازه نمی‌دهد که کمپرس موتور از اطراف پیستون به هدر رود و یا روغن روی دیواره سیلندر باقی بماند و موتور به روغن سوزی بیفتد. رینگ روی شکاف‌های دور پیستون قرار می‌گیرد و به طور مداوم داخل سیلندر به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند.

این حرکت باید به طور روان و با حداقل اصطکاک انجام شود تا موتور به نرمی به کار خود ادامه دهد و برای مدت طولانی روی خودرو انجام وظیفه کند . هر عاملی که باعث بشود اصطکاک بین رینگ پیستون و دیواره سیلندر بیش از حد افزایش پیدا کند و مانع حرکت روان رینگ روی جداره داخلی سیلندر شود، به نوعی چسبندگی رینگ را رقم زده است.

در واقع چسبندگی رینگ زمانی حاصل می‌شود که رینگ پیستون با فشار و سختی بیشتری در مسیر خود حرکت کند و اصطکاک زیادی بین آن با دیواره سیلندر به وجود بیاید.

دلایل چسبندگی رینگ

دلایل چسبندگی رینگ

چسبندگی رینگ را می‌توان ناشی از دو علت اصلی دانست که یکی جرم گرفتن اطراف رینگ و دیگری به دلیل افزایش بیش از حد دما و تغییر ابعادی رینگ پیستون و سیلندر اتفاق می‌افتد.

چسبندگی رینگ به دلیل کثیفی و جرم گرفتن

موتور خودروهای احتراقی باید با کمترین آلودگی داخلی مواجه باشد تا مشکلی در عملکرد آن ایجاد نشود. اما همه می‌دانیم که بر اثر کارکرد طولانی مدت و یا نگهداری ناصحیح، انواع آلودگی و رسوب ممکن است در مجاری داخلی موتور ایجاد شود. این آلودگی‌ها می‌تواند ناشی از دیر عوض کردن روغن، کثیفی فیلتر روغن و بنزین، رانندگی در مسیرهای پر از گرد و خاک، روغن سوزی و… ایجاد شود. با گذشت زمان ضخامت رسوبات موتور رفته رفته افزایش پیدا می‌کند و به داخل سیلندر، اطراف محفظه احتراق، سوپاپ‌ها و همچنین دور رینگ پیستون نفوذ می‌کند.

واضح است که اگر رسوبات و آلودگی‌های سفت‌وسخت فضای بین دیواره سیلندر و رینگ پیستون را اشغال کنند، اصطکاک میان این دو قطعه به شدت افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه رینگ پیستون نمی‌تواند مثل همیشه به صورت روان در مسیر خود حرکت کند. اینجاست که گفته می‌شود چسبندگی رینگ به وجود آمده و موتور تحت فشار قرار دارد.

چسبندگی رینگ ناشی از داغ شدن موتور

چسبندگی رینگ ناشی از داغ شدن موتور

مفهوم رینگ چسباندن بین تعمیرکاران بیشتر به این بخش مربوط می‌شود؛ یعنی اگر یک تعمیرکار به شما گفت ماشین رینگ چسبانده است، به احتمال زیاد منظورش این است که موتور داغ کرده و رینگ و پیستون به دیواره سیلندر چسبیده یا به آن فشار بیش از حد وارد می‌کند. در نتیجه پیستون و رینگ نمی‌تواند داخل سیلندر به راحتی حرکت کند و احتمالاً موتور هم روشن نمی‌شود. این شرایط به دلیل جوش آوردن موتور، داغ شدن شدید رینگ و پیستون و در نتیجه تغییر فرم یا انبساط بیش از حد آنها رخ داده است. حتی احتمال دارد که اگر دما بسیار بالا برود، رینگ تا حدودی ذوب شود و به دیواره سیلندر جوش بخورد.

در این شرایط کاری نمی‌شود کرد جز اینکه موتور به طور کامل باز شود تا با انجام عملیات تراشکاری و همچنین تعویض کلیه قطعات متحرک، بتوان آن را مجدداً به کار انداخت. مواردی مثل فشار آوردن بیش از حد روی موتور، عمل نکردن سیستم خنک‌کننده، خالی شدن آب رادیاتور، کمبود روغن موتور، دیر عوض کردن روغن، خرابی اویل پمپ و…، می‌تواند به بروز چنین فاجعه‌ای منجر شود.

راه‌های جلوگیری از چسبیدن رینگ

به منظور پیشگیری از رینگ چسباندن بهتر است در سرویس و نگهداری موتور حداکثر دقت را داشته باشید و موارد زیر را رعایت کنید:

1.تعویض روغن در هر ۵۰۰۰ کیلومتر

سرویس روغن را به شدت جدی بگیرید. روغن کثیف می‌تواند باعث رسوب گرفتن موتور و خرابی رینگ‌ها شود، در نتیجه احتمال چسبیدن رینگ بالا می‌رود. توصیه می‌کنیم نهایتا طی هر ۵۰۰۰ کیلومتر، سرویس کامل روغن را انجام دهید. همچنین فیلتر روغن را نیز با نمونه نو و تمیز عوض کنید تا روغن جدید به واسطه فیلتر کثیف، کیفیت خود را در همان ابتدای کار از دست ندهد

2.استفاده از ضد یخ در تمام طول سال

ضد یخ ماده‌ای است که از جرم گرفتن موتور جلوگیری می‌کند و همچنین باعث می‌شود موتور به این راحتی جوش نیاورد. بنابراین در تمام طول سال از ضد یخ کافی در آب رادیاتور استفاده کنید تا سیستم خنک‌کننده با بهترین کیفیت به کار خود ادامه دهد و موتور نیز دچار رسوب نشود. در نتیجه احتمال چسبیدن رینگ ناشی از خرابی سیستم خنک‌کننده و یا رسوب‌گذاری موتور کمتر می‌شود و طول عمر فنی ماشین افزایش پیدا می‌کند.

3.سرویس رادیاتور

رادیاتور خودرو از مجاری بسیار باریک تشکیل شده که ممکن است در اثر گذر زمان به طور نسبی یا کامل مسدود شوند. توصیه می‌کنیم هر دو یا سه سال رادیاتور خودرو را توسط تعمیرکار به طور کامل شستشو دهید و مجاری داخلی آن را باز کنید. بدین ترتیب عملکرد رادیاتور بهبود پیدا می‌کند، سیستم خنک‌کننده کار خود را به درستی انجام می‌دهد و مشکلاتی نظیر داغ شدن موتور و یا رسوب گذاری کانال‌های آب به حداقل می‌رسد.

اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است رادیاتور نتواند گرمای موتور را دفع کند و در نتیجه پیشرانه بیش از حد داغ کرده و رینگ‌ها دچار تغییر ابعادی می‌شوند. این تغییر ابعادی می‌تواند باعث چسبیدن رینگ به دیواره سیلندر شود و مشکلات زیادی برای موتور به وجود آورد.

4.سرویس یا تعویض دوره‌ای اویل پمپ

اویل پمپ یکی از مهم‌ترین قطعات موتورهای بنزینی به حساب می‌آید که روغن را به داخل موتور ارسال می‌کند‌ واضح است که اگر روغن به موتور نرسد اصطکاک قطعات حساس بسیار زیاد می‌شود و قطعاً موتور از کار می‌ایستد. یکی از این قطعات حساس رینگ پیستون است که اگر روغن به آن نرسد، نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و قطعاً به دیواره سیلندر می‌چسبد. برای جلوگیری از این مشکل معمولاً توصیه می‌شود هر سه سال یک بار اویل پمپ به ویژه توری‌های داخلی آن باز شود تا براده‌های آهن که معمولاً درون آن گیر می‌کنند، از این قسمت خارج شوند. این براده‌ها ناشی از اصطکاک بین قطعات موتور نظیر رینگ و پیستون، یاتاقان‌ها و شاتون‌ها هستند که کم‌کم به داخل اویل پمپ راه پیدا می‌کنند و معمولاً بین صافی‌های فلزی اویل پمپ گیر می‌افتند.

واضح است که اگر حجم این براده‌ها زیاد شود ضمن آنکه احتمال ورود آنها به موتور وجود دارد، فشار روغن نیز احتمالاً کاهش پیدا می‌کند و این می‌تواند باعث چسبیدن رینگ پیستون شود. ضمناً یاتاقان زدن و دیگر مشکلات نیز در پی این مسئله به وجود خواهد آمد. در نتیجه برای جلوگیری از رسیدن آسیب جدی به موتور توصیه می‌شود هر سه سال اویل پمپ تمیز و سرویس شود. همچنین اگر تعمیرکار توصیه به تعویض اویل پمپ کرد، بهتر است آن را عوض کنید؛ زیرا خرابی اویل پمپ باعث خرابی کامل موتور می‌شود و شما را به یک خرج سنگین مهمان می‌کند.

راه‌های جلوگیری از چسبیدن رینگ

سخن پایانی

چسبیدن رینگ به ویژه زمانی که به دلیل داغ شدن موتور رخ داده باشد، عیبی بسیار گران و پرهزینه است که پول زیادی جهت تعمیر آن باید از جیب مالک خارج شود. بنابراین اگر می‌خواهید با این عیب تا حد امکان مواجه نشوید، به هیچ وجه ماشین خود را تحت فشار نامتعارف قرار ندهید، بار بیش از حد با خودرو جابجا نکنید، موارد مصرفی مثل شمع و وایر را نیز حتماً به موقع تعویض کنید. مهم‌تر از این موارد باید حتماً بعد از طی مسافت حدود ۵۰۰۰ کیلومتر روغن کهنه را عوض کنید. کلیه فیلترها نیز باید همراه با روغن کهنه تعویض شوند.

ضمناً همیشه یادتان باشد که وجود ضد یخ داخل آب رادیاتور موضوعی کاملاً حیاتی و مهم محسوب می‌شود. سعی کنید بین بیست تا ۵۰ درصد ضد یخ به همراه آب تصفیه داخل رادیاتور بریزید تا از جرم گرفتن موتور و همچنین کاهش راندمان سیستم خنک‌کننده جلوگیری شود. به طور کل اگر در بحث سرویس و نگهداری خودرو و همچنین استفاده از ماشین، نکات معمول را رعایت کنید احتمالاً به این زودی‌ها با مشکل رینگ چسباندن روبرو نخواهید شد.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

قیمت رانا پلاس

زوایای چرخهای خودرو

علایم خرابی کوئل

آپشن های ماشین های ایران خودرو

نویسنده حسین باباپور

[ad_2]

منبع www.khodrobank.com

مطالب مرتبط

  • هوندا و آکورا از جنرال موتورز و پذیرش NACS تسلا پیروی می کنند

    [ad_1] گروه بین الملل: هوندا و برند لوکس آن آکورا از کانکتور شارژ تسلا استاندارد…

  • بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی تولید، خدمات پس از فروش و خدمات خودرو مسکو

    [ad_1] بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی تولید، خدمات پس از فروش و خدمات خودرو…

  • جزئیاتی از جگوار E-Type با موتور سوپرا 2JZ و گیربکس بی ام و

    [ad_1] گروه بین الملل: جگوار E-Type به طور گسترده یکی از زیباترین خودروهایی است که…

برچسب ها: آنازجلوگیریچسبندگیچطورچیسترینگکردمیتوان
اشتراک گذاریتوئیت
نفیس24
پست قبلی

فولکس واگن می گوید GTI الکتریکی در سال 2026 وارد بازار می شود

پست‌ بعدی

واردات خودروهای ایرانی به روسیه امکان‌پذیر نیست، توافق تجاری جدید ایران و روسیه!

مرتبط پست ها

بی وای دی e7؛ سدان برقی اقتصادی مخصوص ناوگان تاکسی‌رانی
اخبار

بی وای دی e7؛ سدان برقی اقتصادی مخصوص ناوگان تاکسی‌رانی

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
آلفارومئو جونیور برقی؛ مشخصات و قیمت وارداتی ژوبین خودرو /عکس
اخبار

آلفارومئو جونیور برقی؛ مشخصات و قیمت وارداتی ژوبین خودرو /عکس

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
تکان سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
اخبار

تکان سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
معاملات خودرو آسان‌تر می‌شود؟ – خبرآنلاین
اخبار

معاملات خودرو آسان‌تر می‌شود؟ – خبرآنلاین

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
ترمز جهش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، پراید، سمند، شاهین، کوییک و تارا + جدول
اخبار

ترمز جهش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، پراید، سمند، شاهین، کوییک و تارا + جدول

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
سقوط سنگین قیمت خودرو در بازار/ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، تارا و کوییک + جدول
اخبار

سقوط سنگین قیمت خودرو در بازار/ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، تارا و کوییک + جدول

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴
یک پیش‌بینی مهم از قیمت خودرو در سال جاری/ خسروانی: منتظر این اتفاق باشید
اخبار

یک پیش‌بینی مهم از قیمت خودرو در سال جاری/ خسروانی: منتظر این اتفاق باشید

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴
ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت سمند، پژو، شاهین، ساینا و دنا + جدول
اخبار

ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت سمند، پژو، شاهین، ساینا و دنا + جدول

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشکبان نمایندگی آبسال کرج

تست رانندگی

نقد و بررسی

اهمیت وسایل نگه‌داری گربه

مهر ۳, ۱۴۰۳
اصلاح

عملکرد فورد موستانگ GT 2021

اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲
تست رانندگی

مسابقه بکشید! آئودی SQ7 در مقابل پورشه پانامرا

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۲
اخبار

صرفه جویی در چرخ عقب: آئودی R8 RWS 2018 قیمت 141,250 دلار

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲

برچسب ها

آخرین از است اعلام الکتریکی ام ایران این با بازار برای برقی به تسلا تولید تومان جدول جدید خودرو خودروهای خودروی در را رونمایی سال شد شرایط شود عرضه عکس فروش قیمت مدل معرفی موتور می میلیون نمایشگاه های وارداتی پژو چیست کرد کند یک

بایگانی

صفحات پر بازدید

شرکت خدمات سئو
پایه نازل مه پاش

نمایندگی آبسال کرج
سلامت بلاگ

دسته بندی ها

  • آگهی
  • اخبار
  • اصلاح
  • تست رانندگی
  • دسته‌بندی نشده
  • قیمت
  • مقالات
  • نقد و بررسی
  • ویدیو

پیوندهای سایت

  • ورود
  • Entries feed
  • Comments feed
  • وردپرس

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید