• بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بروز خودرو اخبار خودرو ایران و جهان
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار
۱۰ واقعیت درباره مک‌لارن F1‌ افسانه‌ای که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر هستید

۱۰ واقعیت درباره مک‌لارن F1‌ افسانه‌ای که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر هستید

آذر ۲۵, ۱۴۰۲
در اخبار
0 0
0
0
اشتراک گذاری ها
1
بازدیدها
اشتراک گذاری در فیسبوکاشتراک گذاری در توییتر
قیمت هود

[ad_1]

خودروی افسانه‌ای مک‌لارن F1‌ نیازی به معرفی ندارد. این ماشین بسیاری از هنجارهای صنعت خودروسازی را در هم شکست و در نهایت به دستاوردی غیرممکن و ناشدنی رسید. گوردون موری با تفکری خارج از چارچوب و تصمیم‌گیری‌های جسورانه در طراحی حیرت‌انگیز و غیرعادی، مدل F1‌ مک‌لارن را خلق کرد که امروزه به عنوان نمادی از یگانگی و هنجارشکنی در صنعت خودرو شناخته می‌شود. در این مقاله با ۱۰ واقعیت درباره مک‌لارن F1‌ افسانه‌ای آشنا می‌کنیم که ممکن است از برخی آن‌ها بی‌اطلاع باشید.

مک‌لارن F1 باعث پیدایش سگمنت ابرخودروها شد

برای ابرخودرو بودن، تنها شتاب گیری سریع کافی نیست. یک هایپرکار علاوه بر شتاب فوق‌العاده، از درجه بالای پرفورمنس نیز برخوردار است. در سال ۱۹۹۲، مک‌لارن F1 نه‌تنها سریع‌تر از خودروهای اسپرت زمان خود بود، بلکه با استانداردهای برتر، روش‌های نامعمول و پس از آزمایش ۱۰۶ نمونه به وجود آمد. بدین ترتیب، F1 در آن زمان به ابرخودرویی تبدیل شد که هیچ رقیب و همتایی نداشت.

ایده ساخت اف۱ در فرودگاه میلان جرقه زد

ایده ساخت F1 در سال ۱۹۸۸ و هنگامی مطرح شد که تیم مک‌لارن پس از شکست در مسابقه فرمول ۱ گرندپری، در فرودگاهی در میلان ایتالیا وقت می‌گذراندند. در این مسابقه، آیرتون سنا علیرغم توانایی‌های خود به خاطر ضعف ماشین در جایگاه دهم قرار گرفت. در عوض تیم فراری مقام‌های اول و دوم را کسب کرد. پس از این شکست سنگین، چهار نماینده مک‌لارن که بعدها به گروه مک‌لارن ۴ معروف شدند، در حین نوشیدن در فرودگاه میلان به بحث درباره ایده‌های بالقوه آتی پرداختند. این گروه ۴ نفره شامل گوردون موری طراح، کریتون براون (مدیر مسابقات)، ران دنیس (مدیر تیم مک‌لارن) و منصور عجه (یکی از حامیان مالی) بودند و نتیجه بحث آن‌ها، خلق F1 افسانه‌ای شد.

هوندا NSX یکی از منابع الهام مک‌لارن F1 بود

کلکسیون خودروهای گوردن موری نشان می‌دهد که وی علاقه بسیاری به خودروهای سبک، ساده و کوچک دارد. مک‌لارن F1 بر اساس قواعد مشابه ساخته شده است. در حقیقت پیش از طراحی F1، هوندا NSX عرضه شد و ماهیت اصلی و هیجان‌انگیز یک سوپراسپرت را به نمایش گذاشت. گوردون موری شیفته NSX شد و تصمیم گرفت نسخه قوی و کارآمدتری از آن را بسازد.

مک‌لارن اف۱‌ قرار بود با موتور ایسوزوی ژاپنی ساخته شود

یکی از مراحل مهم حین توسعه F1، انتخاب موتور مناسب بود. این موتور می‌بایست حداقل ۵.۵ لیتر حجم و در ازای هر لیتر، ۷۴ کیلووات (۱۰۰ اسب بخار) نیرو تولید می‌کرد. تنفس طبیعی موتور با قدرت پاسخ‌دهی آنی، وزن ۲۵۰ کیلوگرم و تعلق به یک خودروساز معتبر، از دیگر الزامات موتور مناسب برای F1 بود. مسلما برآورد تمام این الزامات در آن زمان ممکن نبود، هرچند در کمال تعجب، گوردون موری دست روی موتور ۳.۵ لیتری ۱۲ سیلندر P799WE ایسوزو به عنوان پیشرانه پایه گذاشت. البته ران دنیس به دلیل عدم سابقه چندان این موتور در حوزه موتوراسپرت، ایسوزو را کنار گذاشت و پیشرانه S70/2 بی ام و را برای مک‌لارن F1 برگزید.

F1 نخستین خودروی تاپ پرفورمنس با ذهنیت کاربردپذیری بود

هوندا NSX اولین خودروی کاربردپذیری بود که باعث شد شرکت‌هایی مثل فراری و لامبورگینی انگیزه کافی برای ساخت محصول بهتر پیدا کنند. گوردون موری نیز به عنوان یکی از شیفتگان NSX، دوست داشت F1 او به اندازه خودروی ژاپنی کاربردپذیر باشد. بد نیست بدانید که مک‌لارن F1 در ابتدا قرار بود یک خودروی جاده‌ای باشد. این ماشین دارای سه صندلی با چیدمان V شکل بود و بین درب‌ها و قوس چرخ‌های آن، محفظه‌ای اختصاصی برای حمل چمدان قرار داشت. مک‌لارن F1 قرار بود روند نگهداری و تعمیر ساده‌ای داشته و در عین حال، بادوام و قابل‌اطمینان باشد.

F1 یکی از نخستین خودروهای مجهز به VANOS بود

موتور S70/V12 بی ام و علاوه بر مشخصاتی همچون سیستم سوپاپ DOHC و سیستم روغن‌کاری Dry-Sump (حوضچه خشک)، به VANOS انحصاری بی ام و (همان سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) مجهز بود. به لطف این تکنولوژی، موتور ۶.۱ لیتری S70/2 حدود ۶۲۷ اسب بخار قدرت در ۷۴۰۰ دور در دقیقه و ۶۵۱ نیوتن متر گشتاور در ۶۷۰۰ دور در دقیقه پیدا کرد. تنها ایراد این موتور، وزن ۲۶۵ کیلوگرمی آن بود که با عدد موردنظر گوردون (۲۵۰ کیلوگرم) تناقض داشت.

مک‌لارن F1 بی‌نیاز از فلایویل بود

گوردون موری خارج از چارچوب فکر می‌کرد و F1‌ تجسم عالی این طرز تفکر است. نیروی حاصل از موتور ۶.۱ لیتری تنفس طبیعی ۱۲ سیلندر از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌های عقب F1‌ منتقل می‌شد. موتور بی ام و به حدی نرم و متعادل بود که علیرغم قدرت فراوان، حذف فلایویل تأثیری در عملکرد آن نداشت. تا پیش از معرفی T.50 گوردن موری، مک‌لارن F1‌ تنها خودروی مجهز به گیربکس دستی فاقد فلایویل بود.

مک‌لارن اف۱ با سیستم اگزوز دوگانه ساخته شد

تمام جزئیات در هنگام توسعه F1 دارای اهمیت فراوانی بودند. این تلاش وسواسی برای رسیدن به کمال دلیل اصلی تبدیل F1 به یک افسانه شد. با چشم‌پوشی از آینه‌های جانبی، بسیاری از بخش‌های خودرو دارای کارایی دوگانه بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم اگزوز اشاره کرد. این سیستم با استفاده از یک آلیاژ سبک و بادوام مبتنی بر نیکل-کروم به نام اکونل ساخته شده که در شاتل‌های هوایی به کار می‌رود. حتی در عصر امروزی نیز برخی خودروهای عجیب و منحصربه‌فرد از اکونل در سیستم اگزوز خود استفاده می‌کنند. این سیستم نه‌تنها صدایی آسمانی و گوش‌نواز تولید می‌کند، بلکه مقاومت قسمت عقب در برابر مچاله شدن حین بروز تصادف را افزایش می‌دهد.

اف۱ هرگز قرار نبود سریع‌ترین خودروی تولید انبوه دوران باشد

مک‌لارن F1 نه‌تنها در زمان خود، بلکه با استانداردهای امروزی نیز یک ابرخودروی پیچیده به حساب می‌آید. این ماشین نخست به عنوان یک سواری برای مصارف روزانه روانه بازار شد و حداقل یکی از مالکین، دقیقا همین کار را انجام داد. یک بانکدار ثروتمند هر روز سوار بر F1 خود می‌شد و مسافت بین کلن و فرانکفورت را با سرعت بیش از ۳۲۲ کیلومتر طی می‌کرد. سرانجام یک روز با نزدیک شدن به سرعت ۳۲۲، ماشین آتش گرفت و با تأیید داده‌های ECU، قابلیت‌های واقعی خودرو زیر سؤال رفت. مک‌لارن F1 مجددا مورد آزمون‌های میدانی قرار گرفت و مشخص شد که سرعت اصلی آن توسط دنده محدود شده است. موری حدس زد F1 تا ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند سرعت بگیرد، ولی ماشین خود را دست‌کم گرفته بود. در پیست تست ولفسبورگ، اندی والاس به عنوان یکی از رانندگان قهار مسابقات اتومبیل‌رانی پشت فرمان F1 نشست و توانست به سرعت ۳۹۱ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این رکورد سرعت تا مدت‌ها به نام مک‌لارن F1‌ محفوظ ماند.

مک‌لارن F1 هنوز هم سریع‌ترین خودروی تولید انبوه با موتور تنفس طبیعی در جهان است

رکورد سرعت مک‌لارن اف ۱ برای ۱۰ سال حفظ شد تا اینکه بوگاتی ویرون پا به میدان گذاشت. ولی این ماشین تازه‌نفس به موتور بزرگ‌تر و فناوری توربوشارژ مجهز بود. با ورود ویرون، نبرد برای پرسرعت‌ترین خودروی تولید انبوه آغاز شد، اما تاکنون هر خودرویی که موفق به ثبت رکورد شده، از موتوری به غیر از نوع تنفس طبیعی استفاده می‌کند. به بیان بهتر، مک‌لارن F1 هنوز هم لقب پرسرعت‌ترین خودروی تولید انبوه با موتور تنفس طبیعی در جهان را در اختیار دارد.

[ad_2]

منبع www.khodrobank.com

مطالب مرتبط

  • 10 پیشرانه افسانه‌ای که پرفورمنس خودروها را از نو تعریف کردند

    [ad_1] در این مطلب با مهم‌ترین و انقلابی‌ترین پیشرانه‌های تاریخ صنعت خودروسازی آشنا خواهیم شد…

  • خودرویی که بیش از حد گران شد!/ عکس

    [ad_1] به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برای مدل جدید، قیمت پایه CX-30 با 2045 دلار افزایش…

  • کیا مودبانه از فروشندگان درخواست کرد که EV9 را انتخاب نکنند

    [ad_1] گروه بین الملل: این روزها هیجان زده شدن در مورد عرضه خودروهای جدید سخت…

برچسب ها: ۱۰آنهااحتمالاازافسانهایبیخبردربارهکهمکلارنهستیدواقعیت
اشتراک گذاریتوئیت
نفیس24
پست قبلی

آغاز فروش محدود محصولات MVM و FOWNIX نقد و اقساط در نمایندگی مدیران خودرو 777

پست‌ بعدی

جنسیس الکتریکی G80مدل 2024 دارای تریم اولیه زیر 80 هزار دلاری شد

مرتبط پست ها

بی وای دی e7؛ سدان برقی اقتصادی مخصوص ناوگان تاکسی‌رانی
اخبار

بی وای دی e7؛ سدان برقی اقتصادی مخصوص ناوگان تاکسی‌رانی

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
آلفارومئو جونیور برقی؛ مشخصات و قیمت وارداتی ژوبین خودرو /عکس
اخبار

آلفارومئو جونیور برقی؛ مشخصات و قیمت وارداتی ژوبین خودرو /عکس

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
تکان سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
اخبار

تکان سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
معاملات خودرو آسان‌تر می‌شود؟ – خبرآنلاین
اخبار

معاملات خودرو آسان‌تر می‌شود؟ – خبرآنلاین

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
ترمز جهش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، پراید، سمند، شاهین، کوییک و تارا + جدول
اخبار

ترمز جهش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، پراید، سمند، شاهین، کوییک و تارا + جدول

فروردین ۲۷, ۱۴۰۴
سقوط سنگین قیمت خودرو در بازار/ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، تارا و کوییک + جدول
اخبار

سقوط سنگین قیمت خودرو در بازار/ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، تارا و کوییک + جدول

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴
یک پیش‌بینی مهم از قیمت خودرو در سال جاری/ خسروانی: منتظر این اتفاق باشید
اخبار

یک پیش‌بینی مهم از قیمت خودرو در سال جاری/ خسروانی: منتظر این اتفاق باشید

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴
ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت سمند، پژو، شاهین، ساینا و دنا + جدول
اخبار

ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت سمند، پژو، شاهین، ساینا و دنا + جدول

فروردین ۲۶, ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشکبان نمایندگی آبسال کرج

تست رانندگی

نقد و بررسی

اهمیت وسایل نگه‌داری گربه

مهر ۳, ۱۴۰۳
اصلاح

عملکرد فورد موستانگ GT 2021

اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲
تست رانندگی

مسابقه بکشید! آئودی SQ7 در مقابل پورشه پانامرا

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۲
اخبار

صرفه جویی در چرخ عقب: آئودی R8 RWS 2018 قیمت 141,250 دلار

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲

برچسب ها

آخرین از است اعلام الکتریکی ام ایران این با بازار برای برقی به تسلا تولید تومان جدول جدید خودرو خودروهای خودروی در را رونمایی سال شد شرایط شود عرضه عکس فروش قیمت مدل معرفی موتور می میلیون نمایشگاه های وارداتی پژو چیست کرد کند یک

بایگانی

صفحات پر بازدید

شرکت خدمات سئو
پایه نازل مه پاش

نمایندگی آبسال کرج
سلامت بلاگ

دسته بندی ها

  • آگهی
  • اخبار
  • اصلاح
  • تست رانندگی
  • دسته‌بندی نشده
  • قیمت
  • مقالات
  • نقد و بررسی
  • ویدیو

پیوندهای سایت

  • ورود
  • Entries feed
  • Comments feed
  • وردپرس

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید