• بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بروز خودرو اخبار خودرو ایران و جهان
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی مقالات
P R N D روی دنده خودروهای اتوماتیک از کجا آمده است؟

P R N D روی دنده خودروهای اتوماتیک از کجا آمده است؟

مرداد ۳۱, ۱۴۰۲
در مقالات
0 0
0
0
اشتراک گذاری ها
1
بازدیدها
اشتراک گذاری در فیسبوکاشتراک گذاری در توییتر


آرایش دنده‌ها در ابتدا به شکلی دیگر بوده که باعث خطرآفرینی و حتی مرگ برخی از رانندگان می‌شد. نهایتاً الگوی P R N D روی دنده خودروهای اتوماتیک مورد پذیرش قرار گرفت.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اگر مالک یک خودروی اتوماتیک یا خودکار باشید حتما الگوی روی دنده آن را دیده‌اید: چهار حرف P، R، N و D. پایین این توالی هم معمولا جای تغییر حالت دنده به دستی قرار دارد. اگر تاکنون به این چهار حرف و دنده یک خودرو با دنده خودکار برخورد نداشته‌اید باید بگوییم این چهار حرف بیانگر وضعیت حرکتی خودرو هستند؛ به این صورت که P معادل پارک، R معادل دنده‌عقب، N معادل خلاص و D معادل حرکت است. رانندگان روزانه ده‌ها و شاید صدها بار میان حالت‌های پارک، دنده‌عقب و حرکت جابه‌جا می‌شوند اما سوال اینجاست که دلیل این توالی از دنده‌عقب به خلاص و سپس حرکت چیست؟

چیینش قدیمی دنده‌ها: P-N-D-L-R

در زمان‌های قدیم که دنده خودکار هنوز یک مفهوم تازه بود، خودروسازان ترتیب دنده‌های خود را به هر شکلی که دوست داشتند می‌چیدند. یک نمونه آن چینش مشهور خودروهای جنرال‌موتورز و کرایسلر بود که دنده‌عقب را در بالاترین نقطه و ورای خلاص، حرکت و دنده‌های پایینی قرار می‌داد. منطق این کار این بود که راننده باید به‌راحتی دنده‌عقب را پیدا کند پس منطقی است که آن را در انتهای دنده‌ها قرار دهند تا کسی جایگاه دنده‌عقب را فراموش نکند!

مشکل از آنجایی شروع شد که برخی رانندگان برای دسترسی به دنده‌های پایین‌تر حرکتی، ناخواسته وارد دنده‌عقب می‌شدند یا برعکس. اگر ابعاد یک دستگاه الدورادو مدل ۱۹۵۹ را در نظر بگیرید، می‌توانید پیامدهای ناخوشایند حرکت ناگهانی در جهت عکس را بهتر تصور کنید.

ناامنی سیستم P-N-D-L-R

مشاور ایمنی جاده دولت آمریکا، «راف نادر»، مشکل سیستم P-N-D-L-R را نمایان کرد. او در کتاب خود به ۵ نمونه از ضعف‌های سیستم P-N-D-L-R که نهایتا منجر به مرگ سرنشینان شده بود را عنوان می‌کند. او درباره این آرایه دنده‌ها می‌نویسد:

پی بردن به مشکل و خطرناک‌بودن الگوی P-N-D-L-R نیازی به علم خاصی ندارد و هرکس با کمی آینده‌نگری می‌تواند به آن پی ببرد. این الگو در ده سال در خودروهای کادیلاک، بیوک، اولدزموبیل، پونتیاک، استادبیکرز و رمبلرز دیده شده است.

راننده مجبور است برای اطمینان از استفاده از دنده صحیح به آن نگاه کند. اگر به اندازه کافی آن را جابه‌جا نکند، خودرو در دنده پایین می‌ماند و به جلو می‌رود درحالیکه راننده به سمت مخالف چرخیده و جهت دیگری را انتظار دارد.

ایمنی بیشتر با قراردادن خلاص بین حرکت و دنده‌عقب

به گفته نادر، قراردادن حالت خاص میان حرکت یک جزء مکانیکی و حالت برعکس آن یک امر طبیعی به شمار می‌رفت اما طراحی یک جعبه‌دنده هیدراماتیک در خودروهای یادشده باعث می‌شد که قراردادن دنده‌عقب پس از دنده حرکتی، آسان‌تر باشد. با وجود اینکه این مشکل تا ۱۹۵۶ رفع شد اما جنرال‌موتورز به استفاده از این روش پایبند ماند؛ چون معتقد بود که تعداد خودروهایی که از آرایه P-N-D-L-R استفاده می‌کرده‌اند بسیار زیاد بوده است.

داستان یکپارچه شدن آرایش دنده‌گذاری در دنده‌های خودکار هم مانند کمربند ایمنی کم‌کم فراگیر شد و تا سال ۱۹۶۶، تقریبا تمام خودروسازان آمریکایی خلاص را بین دنده‌عقب و دنده حرکتی قرار می‌دادند. سرانجام مدیریت راه و حمل‌ونقل این کشور در سال ۱۹۷۱ آن را به یک قانون لازم‌الاجرا تبدیل کرد.

تداوم P-R-N-D پس از حذف دنده‌های مکانیکی

بازگشت تازه دکمه‌ برای انتخاب حالت حرکتی جعبه‌دنده و رسیدن فناوری تازه برای استفاده از تعویض دنده‌های الکترونیکی زمینه خلاقیت را برای خودروسازان باز کرده است. امروزه هوندا و لینکلن دکمه‌های تعویض حالت دنده خود را به‌صورت عمودی می‌چینند درحالی‌که جنرال‌موتورز به چیدمان افقی تمایل نشان داده است. شرکت‌های دیگری چون مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و، هیوندای و فورد برای پارک‌کردن یک دکمه جداگانه تعبیه کرده‌اند. خوشبختانه این خلاقیت‌های تازه باعث نشده تا قانون استفاده از خلاص بین حرکت و توقف برداشته شود. راننده باید برای توقف پس از حرکت یا حالت وارونه آن از خلاص عبور کند.

برخی خودروهای خاص امروزی مانند خودروهای لامبورگینی، پورشه، فراری یا مک‌لارن با جعبه‌دنده‌هایی مجهز به کلاچ تکی یا دوگانه روانه بازار می‌شوند. داستان آرایش دنده‌ها در این خودروها کمی متفاوت است چراکه برخی از آن‌ها حتی دنده پارک یا حرکت ندارند؛ برای نمونه، مدل‌های فراری تنها دکمه‌هایی برای دنده‌عقب و حالت دستی دارند. راننده برای دسترسی به حالت خلاص باید هردو پدال تعویض دنده پشت فرمان را به‌صورت همزمان فشار دهد. حالت پارک هم با خاموش‌شدن موتور خودرو به‌صورت خودکار فعال می‌شود. با این همه، اصل یادشده همیشه رعایت می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای



منبع www.pedal.ir

قیمت هود

مطالب مرتبط

  • استقبال مردم اروپا از خودروهای الکتریکی

    گروه بین الملل: رسوایی در گروه فولکس واگن آغازی برای پایان موتورهای دیزلی در اروپا …

  • سریع‌ترین خودرو دنیا از روی جنگنده‌ها ساخته شده‌است/ عکس

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، Jesko Absolut با وزن محدود ۱۳۸۹ کیلوگرم تقریباً ۱۳۶ کیلوگرم از…

  • بازار خودروهای برقی بیش از حد گرم شده است

    مدیر عامل گروه فولکس واگن چین : گروه بین الملل: رالف برندستاتر، مدیرعامل گروه فولکس…

برچسب ها: آمدهاتوماتیکازاستخودروهایدندهرویکجا
اشتراک گذاریتوئیت
نفیس24
پست قبلی

هونگچی E-QM5 به ایران می آید، محصول جدید برقی بهمن موتور در راه بازار + عکس

پست‌ بعدی

کانسپت آکورا پرفورمنس نسخه الکتریکی معرفی شد

مرتبط پست ها

اولین رانندگی با نسل جدید لینکلن نویگیتور، همچنان زیر سایه اسکالید
مقالات

اولین رانندگی با نسل جدید لینکلن نویگیتور، همچنان زیر سایه اسکالید

خرداد ۲۹, ۱۴۰۴
انواع کشنده در ایران: مشخصات، کاربردها، و راهنمای خرید بهترین کشنده در 1404
مقالات

انواع کشنده در ایران: مشخصات، کاربردها، و راهنمای خرید بهترین کشنده در 1404

خرداد ۲۹, ۱۴۰۴
تیونینگ لامبورگینی هوراکان اوو با دو توربوشارژر و 1400 اسب بخار قدرت!
مقالات

تیونینگ لامبورگینی هوراکان اوو با دو توربوشارژر و 1400 اسب بخار قدرت!

خرداد ۲۹, ۱۴۰۴
معرفی رسمی نسل جدید نیسان لیف با تحول طراحی و شعاع حرکتی بیشتر
مقالات

معرفی رسمی نسل جدید نیسان لیف با تحول طراحی و شعاع حرکتی بیشتر

خرداد ۲۹, ۱۴۰۴
معرفی تویوتا کراون استیت متال ادیشن، نسخه‌ای ویژه با ظاهر جذاب‌تر
مقالات

معرفی تویوتا کراون استیت متال ادیشن، نسخه‌ای ویژه با ظاهر جذاب‌تر

خرداد ۲۹, ۱۴۰۴
برنده‌ها و بازنده‌های مسابقه 24 ساعته لمان 2025
مقالات

برنده‌ها و بازنده‌های مسابقه 24 ساعته لمان 2025

خرداد ۲۸, ۱۴۰۴
انواع دیفرانسیل کامیون: راهنمای کامل عملکرد، علائم خرابی، و نگهداری
مقالات

انواع دیفرانسیل کامیون: راهنمای کامل عملکرد، علائم خرابی، و نگهداری

خرداد ۲۸, ۱۴۰۴
معرفی رووی M7، سدان پلاگین‌هیبرید لوکس با امضای طراح سابق رولزرویس
مقالات

معرفی رووی M7، سدان پلاگین‌هیبرید لوکس با امضای طراح سابق رولزرویس

خرداد ۲۸, ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پزشکبان نمایندگی آبسال کرج

تست رانندگی

نقد و بررسی

اهمیت وسایل نگه‌داری گربه

مهر ۳, ۱۴۰۳
اصلاح

عملکرد فورد موستانگ GT 2021

اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲
تست رانندگی

مسابقه بکشید! آئودی SQ7 در مقابل پورشه پانامرا

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۲
اخبار

صرفه جویی در چرخ عقب: آئودی R8 RWS 2018 قیمت 141,250 دلار

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲

برچسب ها

آخرین از است اعلام الکتریکی ام ایران این با بازار برای برقی به تسلا تولید تومان جدول جدید خودرو خودروهای خودروی در را رونمایی سال شاهین شد شرایط شود عرضه عکس فروش قیمت مدل معرفی موتور می میلیون نمایشگاه های وارداتی پژو چیست کرد یک

بایگانی

صفحات پر بازدید

شرکت خدمات سئو
پایه نازل مه پاش

نمایندگی آبسال کرج
سلامت بلاگ

دسته بندی ها

  • آگهی
  • اخبار
  • اصلاح
  • تست رانندگی
  • دسته‌بندی نشده
  • قیمت
  • مقالات
  • نقد و بررسی
  • ویدیو

پیوندهای سایت

  • ورود
  • Entries feed
  • Comments feed
  • وردپرس

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بروز خودرو
  • نقد و بررسی
  • اخبار
  • تست رانندگی
  • مقالات
  • اصلاح
  • ویدیو
  • تماس با ما

تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید